VAP01VS24DIAK Inequalities and promotion of inclusion (5cr)
Code: VAP0105Y22S-3002
General information
- Enrollment
- 22.08.2024 - 26.08.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 27.08.2024 - 13.10.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Diak Master School and continuous learning
- Campus
- Diak joint implementation
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 333
- Degree programmes
- Effective case management and councelling in social and health services
- Teachers
- Marianne Nylund
- Jari Helminen
- Course
- VAP0105Y22S
Realization has 3 reservations. Total duration of reservations is 7 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 10.09.2024 time 15:00 - 18:00 (3 h 0 min) |
VAP01 / Osallisuudesta hyvinvointia ja ennakko-oppimistehtävien tulokset |
Zoom
|
Tue 24.09.2024 time 16:00 - 17:00 (1 h 0 min) |
VAP01 / Oppimistehtävän kyselytunti |
Zoom
|
Tue 08.10.2024 time 15:00 - 18:00 (3 h 0 min) |
VAP01 / Yhdenvertaisuuden toteutuminen ja oppimistehtävien tulokset |
Zoom
|
Evaluation scale
0-5
Content scheduling
- 27.8.2024 klo 15–17 (opetus)
- 5.9.2024 ennakko-oppimistehtävän palautus
- 10.9.2024 15–18 (opetus)
- 24.9.2024 klo 16–17 (oppimistehtävän ohjaus)
- 3.10.2024 oppimistehtävän palautus
- 8.10.2024 klo 15–18 (opetus)
Objective
Students will be able to
- analyse global and local societal changes and factors of inequality
- analyse concepts and processes related to exclusion and inclusion
- analyse complex phenomena and their interrelationships
- apply and develop inclusion promotion methods of case management and councelling in social and health services
Location and time
Eriarvoisuus ja osallisuuden edistäminen -opintojakson aikaan sidottu verkkovälitteinen opetus ja ohjaus (Zoom)
- 27.8.2024 klo 15–17 (opetus)
- 10.9.2024 15–18 (opetus)
- 24.9.2024 klo 16–17 (oppimistehtävän ohjaus)
- 8.10.2024 klo 15–18 (opetus)
Opintojakson laajuus on viisi opintopistettä. Yksi opintopiste vastaa noin 27 tunnin työmäärää, jolloin opintojakson kokonaistuntimäärä on 135 tuntia. Suuri osa opintojaksosta toteutuu opiskelijan itsenäisenä ja opiskelijakollegoista muodostuvassa ryhmässä tapahtuvana opiskeluna ja oppimisena sekä osaamisen ja asiantuntijuuden kehittämisenä vertaisten kesken.
Materials
Opintojakson keskeinen kirjallisuus
Alahuhta, M. & Niemelä, E. (2017). Paljon sosiaali- ja terveyspalveluita käyttävien asiakkaiden palveluiden toteutuminen - työntekijöiden ja johtavien viranhaltijoiden haastattelututkimus. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti 54:2107, s. 6–17. https://doi.org/10.23990/sa.60620
Isola, A., Kaartinen, H., Leemann, L., Lääperi, R., Schneider, T., Valtasi, S. & Keto-Tokoi, A. (2017). Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa. (Työ-paperi33/2017). Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-917-0
Kainulainen, S. (Ed.). (2023). In the Backyard of Finnish Happiness – Empirical Observations from the Happiest Country on Earth. (Diak Publications 4). Diaconia University of Applied Sciences. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-426-8
Ristikari, T., Törmäkangas, L., Lappi, A., Haapakorva, P., Kiilakoski, T., Merikukka, M., Hautakoski, A., Pekkarinen, E. & Gussler, M. (2016). Suomi nuorten kasvuympäristönä – 25 vuoden seuranta vuonna 1987 syntyneistä nuorista aikuisista. (Raportti 9). Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://www.julkari.fi/handle/10024/130947
Saari, J. (2015). Huono-osaiset. Elämän edellytykset yhteiskunnan pohjalla. Gaudeamus. Linkki e-kirjaan (Ellibs-kokoelma, lataus HAKA-tunnuksella). Painettu version teoksesta Diakin kirjastossa. https://diak.finna.fi/Record/diana.106172
Lisäksi opintojaksolla käytetään vaihtoehtoista kirjallisuutta ja tutkimusta, jonka opiskelija valitsee oppimistehtäviensä sisällön perusteella.
Teaching methods
Diakonia-ammattikorkeakoulun koulutustoiminta perustuu dialogiseen muutospedagogiikkaan. Sen neljä kulmakiveä ovat dialogi (oppiminen osallistumisena), oppiminen tiedonhankintana, oppiminen tiedon luomisena ja muutos. Ylemmissä ammattikorkeakoulutuksissa lähtökohtana on, että käsitteellinen (teoreettinen) tieto, kokemuksellinen tieto ja käytännöllinen osaaminen linkittyvät.
Eriarvoisuus ja osallisuuden edistäminen -opintojaksossa Diakin pedagogiset lähtökohdat on otettu huomioon siten, että opiskelijan yksilöllinen tiedonhankinta, dialogi muiden toimijoiden kanssa ja tiedon luominen yhdessä mahdollistuvat eritoten opintojakson oppimistehtävissä. Opiskelija etsii keskustelu- ja kehittäjäkumppaneita opiskelijakollegoidensa lisäksi omista työorganisaatiostaan ja verkostostaan opintojakson oppimistehtäviin. Oppimistehtävän tekeminen ryhmässä edistää vertaisoppimista ja asiantuntijuuden reflektoimista.
Eriarvoisuus ja osallisuuden edistäminen -opintojakson opetusmenetelmät:
- Verkkovälitteinen opetus ja ohjaus (Zoom)
- Ohjattu itsenäinen työskentely (ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä)
- Ryhmätyöskentely (oppimistehtävä)
- Muu yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen opintojakson opiskelijoiden välillä
- Yhteistyö esimerkiksi työelämätahojen tai tutkimus- ja kehittämishankkeiden toimijoiden kanssa opintojakson oppimistehtävän tekemisessä
Employer connections
Opintojakson ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä linkittyvät sosiaali- ja terveysalan työyhteisöihin, esimerkiksi opiskelijan omaan työhön tai TKI-toimintaan, kuten hankkeisiin.
- Ennakko-oppimistehtävä: Huono-osaisuus ja palveluiden sekä tuen tarpeiden tunnistaminen (opiskelijakohtaisesti tehtävä ennakko-oppimistehtävä)
- Oppimistehtävä: Tapauskuvaus eriarvoisuuteen ja huono-osaisuuteen vaikuttavista tekijöistä (opiskelijaryhmänä tehtävä oppimistehtävä)
Completion alternatives
Opintojakso on mahdollista suorittaa käyttäen työn ja / tai tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI), kuten hankkeiden opinnollistamista.
Opinnollistamisen ideana on työn tekemiseen tai TKI-toimintaan osallistumisen ja opintojen joustava yhdistäminen. Lähtökohtana on ajatus, että työtä tekemällä tai TKI-toimintaan osallistumalla opitaan ja kehitytään monipuolisesti.
Opinnollistaen opintojakson suorittava opiskelija sopii ennen opintojakson alkamista sekä työnantajan tai TKI-toiminnan edustajan että YAMK-koulutuksensa ryhmävastaavan kanssa opinnollistamisesta. Yhdessä sovitaan, käyttäen opintojakson osaamistavoitteita, mitä osaamista työssä tai TKI-toiminnassa kertyy, mitä aiheeseen liittyvää teoriatietoa hankintaan työskentelyn lisäksi, ja miten kertyvä osaaminen näytetään.
Opinnollistamisessa voidaan soveltaen käyttää opintojakson ennakko-oppimistehtävää ja oppimistehtävää osaamisen toteen näyttämisessä. Opintojakson ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä tehdään opiskelijakohtaisina suorituksina kiinteässä yhteydessä työhön tai TKI-toimintaan; olennaista on myös vahvan yhteyden luominen tutkittuun ja ammatilliseen tietoon.
Opiskelija tekee Opinnollistamisen suunnitelma TKI-toiminnassa ja työelämäyhteistyössä -lomakkeen: https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/08/Opinnollistamisen-suunnitelma-TKi-toiminnassa_230821.pdf Lomake toimii vaihtoehtoisen suoritustavan suunnitelmana ja sopimuksena.
Student workload
Opintojakson laajuus on 5 op (5 x 27 tuntia) = 135 tuntia.
- Aikaan sidottu opetus ja ohjaus sekä niihin liittyvä työskentely (Zoom) 0,5 op
- Ennakko-oppimistehtävä ja siihen liittyvä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen sekä itsenäinen työskentely 1 op
- Oppimistehtävä, ryhmätyöskentely ja siihen liittyvät vertaiskeskustelut sekä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen 3 op
- Oman oppimisen arviointi ja reflektio 0,5 op
Further information
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida globaaleja ja paikallisia yhteiskunnallisia muutoksia ja eriarvoisuuteen vaikuttavia tekijöitä
- analysoida syrjäytymiseen ja osallisuuteen liittyviä käsitteitä ja prosesseja
- analysoida kompleksisia ilmiöitä ja ilmiöiden keskinäisriippuvuuksia
- soveltaa ja kehittää osallisuutta edistäviä menetelmiä sosiaali- ja terveys-alan työssä ja asiakas- ja palveluohjauksessa