VAP02VK23DIAK Structural work, development of communities and networks (5cr)
Code: VAP0205Y22S-3001
General information
- Enrollment
- 19.09.2022 - 09.10.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 16.01.2023 - 24.03.2023
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Diak Master School and continuous learning
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 50
- Degree programmes
- Effective case management and councelling in social and health services
- Teachers
- Marianne Nylund
- Keijo Piirainen
- Jari Helminen
- Course
- VAP0205Y22S
Unfortunately, no reservations were found for the realization VAP02VK23DIAK Structural work, development of communities and networks VAP0205Y22S-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
0-5
Content scheduling
- Opetus ja ohjaus
- Ennakko-oppimistehtävän palautus
- Opetus ja ohjaus
- Oppimistehtävän ohjaus (kyselytunti)
- Opetus ja ohjaus
- Oppimistehtävän palautus
Objective
Students will be able to
- analyse structural changes in communities and their impacts
- analyse factors that promote empowerment and resilience at individual and community level
- develop citizen-centred and community-based practices and networks in social and health services
- develop structural and preventive work practices and advocacy in social and health services
Location and time
Verkkovälitteinen opetus ja ohjaus (Zoom)
- 17.1.2023 klo 16.15–18 (opetus)
- 24.1.2023 klo 15–18 (opetus)
- 8.2.2023 klo 15–18 (opetus)
- 28.2.2023 klo 16–17 (kyselytunti oppimistehtävän tekemisestä)
- 22.3.2023 klo 15–18
Materials
Opintojakson keskeinen kirjallisuus
Kauppinen, T., Nelimarkka, K., & Ståhl, T. (2009). Sosiaalisten ja terveysvaikutusten ennakkoarvioinnin kehittäminen Suomessa. Yhteiskuntapolitiikka 74(2), 158–166. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/100233/kauppinen.pdf?sequence=1
Liukko, E., Muurinen, H., Kokkonen, T., & Santalahti, V. (toim.). (2022). Vaikuttava rakenteellinen sosiaalityö. (Raportti 1/2022). Terveyden ja hyvinvoinninlaitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-790-6
Matthies, A.-L. (2021). Next-generation modelling of community work and structural social work in Finland. Nordic Social Work Research, 12(2), 229–242. https://doi.org/10.1080/2156857x.2021.1968474
Tulene University. (22.11.2021) Policy Evaluation vs. Program Evaluation: Key Differences and Why Both Are Important. Saatavilla https://socialwork.tulane.edu/blog/program-evaluation-vs-policy-evaluation
Lisäksi vaihtoehtoista kirjallisuutta ja tutkimuksia, jota opiskelija käyttää ennakko-oppimistehtävässä ja oppimistehtävässä.
Teaching methods
- Verkkovälitteinen opetus ja ohjaus (Zoom)
- Ohjattu itsenäinen työskentely (ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä)
- Ryhmätyöskentely (oppimistehtävä)
- Muu yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen opintojakson opiskelijoiden välillä
Employer connections
Opintojakson ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä linkittyvät sosiaali- ja terveysalan toimintaan.
- Ennakko-oppimistehtävä:
Osallisuus –teemainen itsekorjaava testi, joka tehdään opiskelijakohtaisesti
- Oppimistehtävä:
Oppimistehtävä tehdään opiskelijaryhmässä. Ryhmä valitsee joko oppimistehtävän vaihtoehdon A tai B.
1) Kaavoituksen hyvinvointi- ja terveysvaikutukset asuinalueella
2) Alueen / kaupungin hyvinvointikertomus: a) asiakasryhmän valinta, b) millä rakenteellisen työn keinoilla voi osoittaa tavoitteiden saavuttamisen ja c) miten toteuttaisit sidosryhmän viestinnän tavoitteiden saavuttamisen arvioinnin jälkeen
Completion alternatives
Opintojakso on mahdollista suorittaa käyttäen työn ja / tai tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) opinnollistamista. Opiskelija suorittaa opintojakson oppimistehtävän joko omassa työssä, vapaaehtoistoiminnassa ja / tai esimerkiksi Diakonia-ammattikorkeakoulun hankkeessa. Opiskelija tekee lomakkeen "Opinnollistamisen suunnitelma TKI-toiminnassa ja työelämäyhteistyössä": https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/08/Opinnollistamisen-suunnitelma-TKi-toiminnassa_230821.pdf Lomake toimii vaihtoehtoisen suoritustavan suunnitelmana ja sopimuksena. Oppimistehtävä tehdään kiinteässä yhteydessä työhön ja / TKI-toimintaan; olennaista on myös vahvan yhteyden luominen tutkimukseen ja ammatilliseen tietoon.
Student workload
Opintojakson laajuus on 5 op (5 x 26,7 tuntia) = 133,5 tuntia.
- Aikaan sidottu opetus ja ohjaus sekä niihin liittyvä työskentely (Zoom) 0,5 op
- Ennakko-oppimistehtävä ja siihen liittyvä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen sekä itsenäinen työskentely 1 op
- Oppimistehtävä, ryhmätyöskentely ja siihen liittyvät vertaiskeskustelut sekä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen 3 op
- Oman oppimisen arviointi ja reflektio 0,5 op
Further information
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida yhteisöjen rakenteellisia muutoksia ja niiden vaikutuksia
- analysoida voimaantumista ja resilienssiä edistäviä tekijöitä yksilö- ja yhteisötasolla
- kehittää kansalaislähtöistä ja yhteisöllistä työtä ja verkostoja sosiaali- ja terveysalalla
- kehittää rakenteellisia ja ehkäiseviä työtapoja sekä yhteiskunnallista vaikuttamista sosiaali- ja terveysalalla