Skip to main content

VAP02VK23DIAK Structural work, development of communities and networks (5cr)

Code: VAP0205Y22S-3001

General information


Enrollment
19.09.2022 - 09.10.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
16.01.2023 - 24.03.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Diak Master School and continuous learning
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
Effective case management and councelling in social and health services
Teachers
Marianne Nylund
Keijo Piirainen
Jari Helminen
Course
VAP0205Y22S

Unfortunately, no reservations were found for the realization VAP02VK23DIAK Structural work, development of communities and networks VAP0205Y22S-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0-5

Content scheduling

- Opetus ja ohjaus
- Ennakko-oppimistehtävän palautus
- Opetus ja ohjaus
- Oppimistehtävän ohjaus (kyselytunti)
- Opetus ja ohjaus
- Oppimistehtävän palautus

Objective

Students will be able to
- analyse structural changes in communities and their impacts
- analyse factors that promote empowerment and resilience at individual and community level
- develop citizen-centred and community-based practices and networks in social and health services
- develop structural and preventive work practices and advocacy in social and health services

Location and time

Verkkovälitteinen opetus ja ohjaus (Zoom)
- 17.1.2023 klo 16.15–18 (opetus)
- 24.1.2023 klo 15–18 (opetus)
- 8.2.2023 klo 15–18 (opetus)
- 28.2.2023 klo 16–17 (kyselytunti oppimistehtävän tekemisestä)
- 22.3.2023 klo 15–18

Materials

Opintojakson keskeinen kirjallisuus

Kauppinen, T., Nelimarkka, K., & Ståhl, T. (2009). Sosiaalisten ja terveysvaikutusten ennakkoarvioinnin kehittäminen Suomessa. Yhteiskuntapolitiikka 74(2), 158–166. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/100233/kauppinen.pdf?sequence=1

Liukko, E., Muurinen, H., Kokkonen, T., & Santalahti, V. (toim.). (2022). Vaikuttava rakenteellinen sosiaalityö. (Raportti 1/2022). Terveyden ja hyvinvoinninlaitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-790-6

Matthies, A.-L. (2021). Next-generation modelling of community work and structural social work in Finland. Nordic Social Work Research, 12(2), 229–242. https://doi.org/10.1080/2156857x.2021.1968474

Tulene University. (22.11.2021) Policy Evaluation vs. Program Evaluation: Key Differences and Why Both Are Important. Saatavilla https://socialwork.tulane.edu/blog/program-evaluation-vs-policy-evaluation

Lisäksi vaihtoehtoista kirjallisuutta ja tutkimuksia, jota opiskelija käyttää ennakko-oppimistehtävässä ja oppimistehtävässä.

Teaching methods

- Verkkovälitteinen opetus ja ohjaus (Zoom)
- Ohjattu itsenäinen työskentely (ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä)
- Ryhmätyöskentely (oppimistehtävä)
- Muu yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen opintojakson opiskelijoiden välillä

Employer connections

Opintojakson ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä linkittyvät sosiaali- ja terveysalan toimintaan.

- Ennakko-oppimistehtävä:
Osallisuus –teemainen itsekorjaava testi, joka tehdään opiskelijakohtaisesti

- Oppimistehtävä:
Oppimistehtävä tehdään opiskelijaryhmässä. Ryhmä valitsee joko oppimistehtävän vaihtoehdon A tai B.
1) Kaavoituksen hyvinvointi- ja terveysvaikutukset asuinalueella
2) Alueen / kaupungin hyvinvointikertomus: a) asiakasryhmän valinta, b) millä rakenteellisen työn keinoilla voi osoittaa tavoitteiden saavuttamisen ja c) miten toteuttaisit sidosryhmän viestinnän tavoitteiden saavuttamisen arvioinnin jälkeen

Completion alternatives

Opintojakso on mahdollista suorittaa käyttäen työn ja / tai tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) opinnollistamista. Opiskelija suorittaa opintojakson oppimistehtävän joko omassa työssä, vapaaehtoistoiminnassa ja / tai esimerkiksi Diakonia-ammattikorkeakoulun hankkeessa. Opiskelija tekee lomakkeen "Opinnollistamisen suunnitelma TKI-toiminnassa ja työelämäyhteistyössä": https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/08/Opinnollistamisen-suunnitelma-TKi-toiminnassa_230821.pdf Lomake toimii vaihtoehtoisen suoritustavan suunnitelmana ja sopimuksena. Oppimistehtävä tehdään kiinteässä yhteydessä työhön ja / TKI-toimintaan; olennaista on myös vahvan yhteyden luominen tutkimukseen ja ammatilliseen tietoon.

Student workload

Opintojakson laajuus on 5 op (5 x 26,7 tuntia) = 133,5 tuntia.

- Aikaan sidottu opetus ja ohjaus sekä niihin liittyvä työskentely (Zoom) 0,5 op
- Ennakko-oppimistehtävä ja siihen liittyvä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen sekä itsenäinen työskentely 1 op
- Oppimistehtävä, ryhmätyöskentely ja siihen liittyvät vertaiskeskustelut sekä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen 3 op
- Oman oppimisen arviointi ja reflektio 0,5 op

Further information

Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida yhteisöjen rakenteellisia muutoksia ja niiden vaikutuksia
- analysoida voimaantumista ja resilienssiä edistäviä tekijöitä yksilö- ja yhteisötasolla
- kehittää kansalaislähtöistä ja yhteisöllistä työtä ja verkostoja sosiaali- ja terveysalalla
- kehittää rakenteellisia ja ehkäiseviä työtapoja sekä yhteiskunnallista vaikuttamista sosiaali- ja terveysalalla

Go back to top of page