VAP03VK23DIAK Development of work practices in case management and councelling (5cr)
Code: VAP0305Y22S-3001
General information
- Enrollment
- 19.09.2022 - 09.10.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 27.03.2023 - 19.05.2023
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Diak Master School and continuous learning
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 50
- Degree programmes
- Effective case management and councelling in social and health services
- Teachers
- Susanna Kallakorpi
- Päivi Vuokila-Oikkonen
- Jari Helminen
- Course
- VAP0305Y22S
Unfortunately, no reservations were found for the realization VAP03VK23DIAK Development of work practices in case management and councelling VAP0305Y22S-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
0-5
Content scheduling
- Opetus ja ohjaus
- Ennakko-oppimistehtävän palautus
- Opetus ja ohjaus
- Oppimistehtävän ohjaus (kyselytunti)
- Opetus ja ohjaus
- Oppimistehtävän palautus
Objective
Students will be able to
- analyse the theoretical basis and implementation of user-centred practices and methods in case management and councelling
- develop methods of assessing well-being, health, work and functional capacity in case management and councelling
- apply digital methods in in case management and councelling
- develop empowering work practices of case management and councelling in social and health services
Location and time
Verkkovälitteinen opetus ja ohjaus (Zoom)
- 29.3.2023 klo 16.15–18 (opetus)
- 12.4.2023 klo 15–18 (opetus)
- 19.4.2023 klo 15–18 (opetus)
- 26.4.2023 klo 16–17 (kyselytunti: oppimistehtävän tekemisen ohjaus)
- 16.5.2023 klo 15–18 (opetus)
Materials
Opintojakson keskeinen kirjallisuus
Heikkilä, R., Lammintakanen, J., Laulainen, S., & Noro, A. (2022). Asiakaslähtöisyyden toteutuminen asiakas- ja palveluohjauksen eri vaiheissa. Focus Localis 50 (2022): 1, 5–23. https://journal.fi/focuslocalis/article/view/115341
Muurinen, H. (2019). Pragmatismi ja kokeileva lähestymistapa sosiaalityön tiedon-muodostuksessa [Helsingin yliopisto, väitöskirja]. (Heikki Waris -instituutin tutkimuksia 2/2019). Helsingin yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5616-82-8
Ylitalo-Katajisto, K. (2019). Paljon palveluja tarvitsevien asiakkaiden yksilöity sosiaali- ja terveyspalvelujen yhteen kokoaminen [Oulun yliopisto, väitöskirja]. (Acta Universitatit Ouluensis D Medica 1540). Oulun yliopiston tutkijakoulu, Oulun yliopisto, Lääketie-teellinen tiedekunta; Oulun kaupunki. http://urn.fi/urn:isbn:9789526224084
Lisäksi vaihtoehtoista kirjallisuutta ja tutkimuksia, jota opiskelija käyttää ennakko-oppimistehtävässä ja oppimistehtävässä.
Teaching methods
- Verkkovälitteinen opetus ja ohjaus (Zoom)
- Ohjattu itsenäinen työskentely (ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä)
- Ryhmätyöskentely (oppimistehtävä)
- Muu yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen opintojakson opiskelijoiden välillä
Employer connections
Opintojakson ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä linkittyvät sosiaali- ja terveysalan työyhteisöihin, esimerkiksi opintojakson osallistujan omaan työhön
- Ennakko-oppimistehtävä: Asiakaslähtöisen asiakas- ja palveluohjauksen työkäytännöt ja ammatillinen osaamisen kehittäminen (opiskelijakohtaisesti tehtävä ennakko-oppimistehtävä)
- Oppimistehtävä: Asiakaslähtöisen asiakas- ja palveluohjauksen työkäytännöt ja niiden kehittäminen (opiskelijaryhmänä tehtävä oppimistehtävä)
Completion alternatives
Opintojakso on mahdollista suorittaa käyttäen työn ja / tai tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) opinnollistamista. Opiskelija suorittaa opintojakson ennakko-oppimistehtävän ja oppimistehtävän joko omassa työssä, vapaaehtoistoiminnassa ja / tai esimerkiksi Diakonia-ammattikorkeakoulun hankkeessa. Opiskelija tekee lomakkeen "Opinnollistamisen suunnitelma TKI-toiminnassa ja työelämäyhteistyössä": https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/08/Opinnollistamisen-suunnitelma-TKi-toiminnassa_230821.pdf Lomake toimii vaihtoehtoisen suoritustavan suunnitelmana ja sopimuksena. Ennakko-oppimistehtävän ja oppimistehtävä tehdään kiinteässä yhteydessä työhön ja / TKI-toimintaan; olennaista on myös vahvan yhteyden luominen tutkimukseen ja ammatilliseen tietoon.
Student workload
Opintojakson laajuus on 5 op (5 x 26,7 tuntia) = 133,5 tuntia.
- Aikaan sidottu opetus ja ohjaus sekä niihin liittyvä työskentely (Zoom) 0,5 op
- Ennakko-oppimistehtävä ja siihen liittyvä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen sekä itsenäinen työskentely 1 op
- Oppimistehtävä, ryhmätyöskentely ja siihen liittyvät vertaiskeskustelut sekä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen 3 op
- Oman oppimisen arviointi ja reflektio 0,5 op
Further information
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida asiakas- ja käyttäjälähtöisten työkäytäntöjen ja – menetelmien teoreettisia lähtökohtia ja toteutustapoja asiakas- ja palveluohjauksessa
- kehittää hyvinvoinnin, terveyden ja työ- sekä toimintakyvyn arvioinnin menetelmiä asiakas- ja palveluohjauksessa
- soveltaa digitaalisia asiakas- ja palveluohjauksen menetelmiä
- kehittää voimavaraistavia asiakas- ja palveluohjauksen työmenetelmiä sosiaali- ja terveysalalla