VAR02MS24DIAK Supporting children’s development and learning in early childhood education (5cr)
Code: VAR0205A20S-3009
General information
- Enrollment
- 01.03.2024 - 18.03.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 07.10.2024 - 10.11.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 4 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Sosiaali- ja kirkonala
- Campus
- Helsinki
- Pori
- Oulu
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Degree programmes
- BA of Social Services
- BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
- Teachers
- Inga Klen
- Sanna Ojala
- Marjaana Marttila
- Groups
-
A54sosA54sos
-
I54sosI54sos
-
F54sosF54sos
- Course
- VAR0205A20S
Realization has 12 reservations. Total duration of reservations is 22 h 30 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 08.10.2024 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
VAR02/ Orientaatio ja aloitusluento |
Zoom
|
Thu 10.10.2024 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
VAR02/ Luento, havainnointi ja dokumentointi varhaiskasvatuksessa |
Zoom
|
Wed 23.10.2024 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
VAR02/ VAR02/ Luento Lapsen sosioemotionaalisen kasvun ja mielenterveyden tuki |
Zoom
|
Thu 24.10.2024 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
VAR02/ Luento Neuropsykiatristen haasteiden huomiointi varhaiskasvatuksessa. |
Zoom
|
Fri 25.10.2024 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
VAR02/Luento Varhaiskasvatusikäisen lapsen kielen ja liikunnan kehitys ja mahdolliset haasteet |
Zoom
|
Mon 28.10.2024 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
VAR02/ Luento |
Zoom
|
Tue 29.10.2024 time 12:00 - 13:30 (1 h 30 min) |
VAR02/ Vierailijaluento |
Zoom
|
Thu 31.10.2024 time 08:00 - 09:00 (1 h 0 min) |
VAR02/ verkkotentti |
verkkotentti
|
Mon 04.11.2024 time 08:00 - 08:30 (0 h 30 min) |
VAR02/ Havainnointitehtävän palautus |
palautus
|
Tue 05.11.2024 time 08:00 - 08:30 (0 h 30 min) |
VAR02/ Vertaispalaute 5.-7.11. |
itsenäinen työskentely
|
Wed 06.11.2024 time 08:00 - 08:30 (0 h 30 min) |
VAR02/ Vertaispalaute 5.-7.11. |
itsenäinen työskentely
|
Thu 07.11.2024 time 08:00 - 08:30 (0 h 30 min) |
VAR02/ Vertaispalaute 5.-7.11. |
itsenäinen työskentely
|
Evaluation scale
0-5
Content scheduling
Opintojakso toteutuu 5-6 kalenteriviikon aikana, noin lukukauden puolivälissä.
Objective
Students
• know how to identify growth and development disorders and are familiar with early intervention methods
• are familiar with and know how to apply various support activities to support children’s development and learning
• know how to guide and support children together with the family in the various phases of growth, development and learning while considering and strengthening children’s development level
• are familiar with the basics of children’s socioemotional development and mental health
• know how to use observation and documentation methods
• know how to act in multidisciplinary professional groups within child and family work with key collaboration parties.
Content
• methods of supporting and guiding children’s development and learning
• growth and development disorders and early intervention methods as well as basics of supporting children’s mental health
• observation and documentation methods used in early childhood education
• special early childhood education and multidisciplinary child and family work
Materials
Dialogitentissä tentittävä kirja on: Sajaniemi, N., Suhonen, E., Nislin, M. & Mäkelä, J. 2015. Stressin säätely. PS-kustannus.
Havainnointitehtävä:
Lähdemateriaalina tehtävässä on käytettävä opiskelijan valitsemaa, oman aiheen kannalta relevanttia materiaalia. Suositeltava materiaali on myös Koivunen & Lehtinen 2015, Kasvu kiikarissa. Se on saatavana e-kirjana; https://diak.finna.fi/Record/diana.106135
Teaching methods
OPINTOJAKSON TAVOITTEET, Opiskelija
• osaa tunnistaa kasvun ja kehityksen häiriöitä sekä osaa varhaisen puuttumisen
käytäntöjä
• tietää ja osaa soveltaa erilaisia tukitoimia lapsen kehityksen ja oppimisen
tukemisessa
• osaa ohjata ja tukea lasta yhdessä perheen kanssa kasvun, kehityksen ja
oppimisen eri vaiheissa lapsen kehitystasoon vastaten ja sitä vahvistaen
• tuntee lasten sosioemotionaalisen kehityksen ja mielenterveyden perusteet
• osaa käyttää havainnointi- ja dokumentointimenetelmiä
• osaa työskennellä monialaisissa lapsi- ja perhetyön ammatillisissa ryhmissä
keskeisten yhteistyötahojen kanssa.
YDINSISÄLLÖT
• lapsen kehityksen ja oppimisen tukemisen ja ohjaamisen menetelmät
• kasvun ja kehityksen häiriöt ja varhainen puuttuminen sekä lasten
mielenterveyden tukemisen perusteet
• varhaiskasvatuksessa käytettävät havainnointi- ja dokumentointimenetelmät
• varhaiserityiskasvatus ja monialainen lapsi- ja perhetyö
Opintojakson tehtävinä ovat:
Dialogitentti, arviointi 1-5
Varhaiskasvatuksen lapsiryhmässä toteutettava havainnointitehtävä, arviointi hyv - hyl
Oppituntiaktiviteettien itsenäinen suorittaminen Diaklessa
Employer connections
Havainnointitehtävä tehdään autenttisessa varhaiskasvatusympäristössä, lapsiryhmässä.
Exam schedules
Diakin yleiset uusintatenttipäivät ovat opintojaksolla käytössä.
Student workload
Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.
Qualifications
Edellyttää varhaiskasvatustyön peruskäsitteiden ja toimintaympäristöjen tuntemusta
Further information
Opintojakson osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija
osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsilähtöistä pedagogista toimintaa lapselle ja lapsiryhmälle varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja tavoitteet huomioiden
osaa rakentaa lapsille yhteisöllisiä ja osallistavia oppimisympäristöjä
tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat ja velvoittavat asiakirjat sekä lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä
osaa tehdä sitoutuneesti kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa
osaa toimia kulttuuri- ja katsomussensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien lasten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä
tuntee varhaiskasvatuksen merkityksen ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä.