YHT1PS22HKI (SOSKIR) Ethics and expertise in the social, health and church sectors (4cr)
Code: YHT1004A20S-3043
General information
- Enrollment
- 01.03.2022 - 18.03.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 22.08.2022 - 14.10.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Sosiaali- ja kirkonala
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 333
- Degree programmes
- BA in Health Care
- BA in Health Care, Diaconal Nursing
- BA of Social Services
- BA of Social Services, Diaconal Work
- BA of Social Services, Christian Youth Work
- BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
- BA in Health Care, Public Health Care
- Teachers
- Sanna-Maija Kohonen
- Sampo Sivula
- Mia Mäkinen
- Course
- YHT1004A20S
Unfortunately, no reservations were found for the realization YHT1PS22HKI (SOSKIR) Ethics and expertise in the social, health and church sectors YHT1004A20S-3043. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
0-5
Objective
Students
- know how to analyse the multidisciplinary basis of expertise and the challenging changes of the future
- are familiar with the history and central concepts of their professional field
- know how to analyse the view of humans and values behind their ethical actions
- are familiar with Diak’s values and basic task in the education system
- know how to produce study-related texts based on source materials
Content
- central underlying sciences and concepts in the social, health and church sectors
- the history, current state and future of the professions
- the shared ethical basis of the professions, Diak’s value basis
- how to use sources in texts, language guides and grammatical correctness
Materials
KAIKILLE YHTEINEN MATERIAALI:
- Lähiopetuksen materiaali
- Jokin seuraavista (1-3):
1. Juujärvi, S., Myyry, L., & Pesso, K. (2007). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. (Sivut 7 - 102, 131 - 266). Tammi.
2. Leino-Kilpi, H., & Välimäki, M. (2003 tai uudempi). Etiikka hoitotyössä. (Luvut 3. - 6.) WSOY.
- vain terveysalan opiskelijoille!
3. Sarvimäki, A., Stenbock-Hult, B., & Nieminen, P. (2009). Hoitotyön etiikka. Edita.
- vain terveysalan opiskelijoille!
L 785/1992. Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 17.8.1992/785. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785
L 812/2000 Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 22.9.2000/812. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000812
LISÄKSI ALAKOHTAINEN MATERIAALI
Terveysala:
- Sairaanhoitajaliitto (2021). Sairaanhoitajien eettiset ohjeet.
https://sairaanhoitajat.fi/ammatti-ja-osaaminen/kollegiaalisuus-ja-ammattietiikka/
- Terveydenhoitajaliitto (2017). Terveydenhoitajan eettiset suositukset.
https://www.terveydenhoitajaliitto.fi/ammatti/terveydenhoitajan_eettiset_suositukset
- Terveysalan eettiset periaatteet (Etenen sivuilta näkökulmia terveysalan ajankohtaisiin kysymyksiin)
- L 559/1994. Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 28.6.1994/559.
https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559
Sairaanhoitaja-diakonissa-opiskelijoille lisäksi:
- Diakoniatyöntekijöiden liitto. (2016). Diakoniatyöntekijän eettiset ohjeet. Diakoniatyöntekijöiden Liitto. https://www.dtl.fi/media/dtl_eettisetohjeet_2016.pdf
- Suomen ev.lut. kirkko. (2020). Kirkon ammattien ydinosaamiskuvaukset. http://kirkonydinosaaminen.fi/
Sosiaaliala:
- Heikkinen, A. (2017). Arki, arvot ja etiikka: Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry.
https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/docs/Talentia_Etiikkaopas_2017.pdf
- Sosionomin osaamisvaatimukset ja kompetenssit
- Särkelä, A. (2001) tai uudempi. Välittäminen ammattina. Vastapaino. (HUOM! Vaihtoehtoinen Juujärven teoksen kanssa)
Kirkon alan opiskelijoille lisäksi:
Diakonit:
- Diakoniatyöntekijöiden liitto. (2016). Diakoniatyöntekijän eettiset ohjeet. Diakoniatyöntekijöiden Liitto. https://www.dtl.fi/media/dtl_eettisetohjeet_2016.pdf
- Suomen ev.lut. kirkko. (2020). Kirkon ammattien yhteinen ydinosaamiskuvaus
http://kirkonydinosaaminen.fi/
- Suomen ev.lut. kirkko. (2020). Diakonian viranhaltijan ydinosaamiskuvaus
https://kirkonydinosaaminen.fi/diakonian-viranhaltija.html
Kirkon nuorisotyönohjaajat:
- Kasvatuksen ja nuorisotyön asiantuntijat KNT ry. Kirkon nuorisotyönohjaajan eettiset ohjeet.
http://www.knt.fi/liitto/perustietoa/eettiset-ohjeet/
- Suomen ev.lut. kirkko. (2020). Kirkon ammattien yhteinen ydinosaamiskuvaus
http://kirkonydinosaaminen.fi/
- Suomen ev.lut. kirkko. (2020). Kirkon nuorisotyönohjaajan ydinosaamiskuvaus
https://kirkonydinosaaminen.fi/nuorisotyonohjaaja.html
Teaching methods
Ydinsisällöt:
- keskeisimmät sosiaali-, terveys- ja kirkon alan taustatieteet ja keskeiset käsitteet
- ammattien historia, nykytila ja tulevaisuus
- sairaanhoitajan ammatti ja sen erityispiirteet (terveysala)
- sosionomin ammatti ja sosionomien sijoittuminen sosiaalialan työkentälle (sosiaaliala)
- ammattialojen yhteiset eettiset lähtökohdat, Diakin arvopohja
- hoitotyön arvot, periaatteet sekä eettiset ohjeet (terveysala)
- sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten ammattieettiset ohjeet
- eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
- autonomia ja itsemääräämisoikeus
- ihmisarvo ja ihmisoikeudet
- potilasturvallisuus (Terveydenhuoltolaki) (terveysala)
- palveluammatin periaatteet
- kestävä kehitys, materiaalien käyttö, kierrättäminen ja hävittäminen, kustannustietoisuus
- lähteiden käyttö tekstissä, kielioppaat ja oikeakielisyys
• Opintojakson suoritus antaa perustan opiskelijan eettiselle- ja ammattieettiselle osaamiselle ja kasvulle, sekä alan historian, nykypäivän ja tulevaisuuden jäsentämiselle. Suorituksessa esille tulevat ilmiöt ja teemat laajenevat, syvenevät ja konkretisoituvat myöhempien opintojen teoria- ja harjoittelujaksojen aikana.
•Suoritukseen kuuluu myös kirjallisen viestinnän opetus, josta saadut valmiudet konkretisoituvat kirjallisessa oppimistehtävässä ja vahvistuvat opintojen myöhemmissä kirjallisessa suorituksissa.
•Opiskelijat kirjoittavat oppimistehtävänä ammatillisuutta ja etiikkaa käsittelevän lähteistetyn esseen.
•Kirjoittamalla oppimistehtävää opiskelijat jäsentävät lukemaansa, poimivat siitä keskeiset näkökulmat sekä analysoivat ja pohtivat lukemaansa oman koulutusalansa näkökulmasta. Opiskelijat yhdistävät omia kokemuksiaan ja havaintojaan teoriatietoon.
•Tehtävän avulla opiskelijat osoittavat Sosiaali-, terveys- ja kirkonalan ammatillisuus ja etiikka -suorituksen tavoitteiden ja sisällön mukaisen osaamisensa
Opintojakson suoritus:
- aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen sekä
- kirjallisena oppimistehtävänä ammatillisen oppimistehtävän kirjoittaminen.
Student workload
Opiskelija osallistuu lähiopetukseen, osallistuu oman oppimistehtävän ohjaukseen, perehtyy itsenäisesti opiskelumateriaaliin ja työstää kirjallista oppimistehtävää.
1 op = 26,7 h opiskelijan työtä
Further information
Opintojakso ei edellytä aiempia opintoja.
AHOT: Opintojakso voidaan ahotoida vain, mikäli opiskelijalla on osoittaa osaaminen aikaisempien korkeakouluopintojen kautta.