YHT4VS21HKI (SH-LH) Old age (2cr)
Code: YHT4002A20S-3015
General information
- Enrollment
 - 01.03.2021 - 17.03.2021
 - Registration for the implementation has ended.
 
- Timing
 - 23.08.2021 - 03.09.2021
 - Implementation has ended.
 
- Number of ECTS credits allocated
 - 2 cr
 
- Local portion
 - 2 cr
 
- Mode of delivery
 - Contact learning
 
- Unit
 - EDUCATION
 
- Teaching languages
 - Finnish
 
- Degree programmes
 - BA in Health Care
 - BA in Health Care, Diaconal Nursing
 - BA of Social Services
 - BA of Social Services, Diaconal Work
 - BA of Social Services, Christian Youth Work
 - BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
 - BA in Health Care, Public Health Care
 
Unfortunately, no reservations were found for the realization YHT4VS21HKI (SH-LH) Old age YHT4002A20S-3015. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
                    
Objective
Students 
- understand aging, old age and the life path and situations of the elderly from a multidisciplinary starting point 
- are familiar with old-age and elder care policies, values, objectives, working methods and quality recommendations 
- know how to assess and analyse their values, attitudes and ideas of humans in relation to the uniqueness of old age
                    
Content
- the multidisciplinary basis of aging and analysing old age 
- diversity of old age and the ability to function 
- national and international old age policies 
- changes related to aging 
- reflection of professional personal growth 
- values, objectives and working methods related to working with the elderly 
- Act on Supporting the Functional Capacity of the Older Population and on Social and Health Services for Older Persons and quality recommendations
                    
Materials
•Danielsbacka, Mirkka; Tanskanen, Antti; Hämäläinen, Hans; Pelkonen, Inka; Haavio-Mannila, Elina; Rotkirch, Anna; Karisto, Antti ja J.P. Roos. 2013: Sukupolvien vuorovaikutus. Auttaminen ja yhteydenpito suurten ikäluokkien ja heidän lastensa elämässä. 
•Heikkinen, Eino & Rantanen, Taina. 2013. Gerontologia. Kustannus Oy Duodecim. (LUVUT 1,2 ja 3) Huom. useita painoksia, kaikki käyvät.
•Kivelä, Sirkka-Liisa. 2012. Hyviä vuosia – arvokas ja turvallinen ikääntyminen. Helsinki, Kirjapaja.
•Kirkon vanhustyön strategia 2015. 
•Näslindh-Ylispangar, Anita. 2012 Vanhuksen terveyden, hyvinvoinnin ja hyvän elämänedistäminen. Helsinki: Edita Publishing Oy.
•Kulmala, Jenni (Toim.) 2019. Hyvä Vanhuus. Menetelmiä aktiivisen arjen tukemiseen.
•STM: Vanhuspalvelulaki 2015 ja Laatusuositukset
•.Eskola, Antti 2018. Vanhuus - Helpottava, huolestuttava, kiinnostava. Tampere.
                    
Teaching methods
Johdantoluento (verkkoluento), itsenäinen työskentely, oppimistehtävätehtävä ryhmässä.
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää ikääntymistä, ikääntyvien ja vanhuuden elämäntilanteita ja elämänkulkua monitieteellisistä lähtökohdista
- tuntee vanhustyötä ohjaavia arvoja, tavoitteita ja sisältöjä
- tuntee keskeisen lainsäädännön ja laatusuositukset
- osaa arvioida ja analysoida omia arvojaan, asenteitaan ja omaa ihmiskäsitystään suhteessa vanhuusiän erityisyyteen ja moninaisuuteen
Ydinsisällöt
•vanhuus monitieteellisenä elämänvaiheena
•vanhuspolitiikan kansalliset ja kansainväliset linjaukset
•vanhuuden moninaisuus ja toimintakyky
•Vanhuspalvelulaki ja laatusuositukset
                    
Exam schedules
Rästisuorituksia ei ole mahdollista tehdä yhteisöllisen ja ryhmätyöskentelyyn liittyvistä tekijöistä johtuen
                    
Student workload
2 op, noin 54 tuntia
                    
Qualifications
Ei edellytä aiempia opintoja
                    
Further information
Johdantoluentoon osallistuminen on välttämätöntä, jotta saa opinnot suoritetuksi. 
o	Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää osallistumista jakson aikana ja aikataulujen mukaisesti toteutuksen mukaisiin verkkokeskusteluihin, tiimityöskentelyyn ym. suorituksiin 
o	Rästisuorituksia ei ole mahdollista tehdä yhteisöllisen ja ryhmätyöskentelyyn liittyvistä tekijöistä johtuen