Skip to main content

YHT4VS21HKI (SH-LH) Old age (2cr)

Code: YHT4002A20S-3015

General information


Enrollment
01.03.2021 - 17.03.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
23.08.2021 - 03.09.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
EDUCATION
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
BA in Health Care
BA in Health Care, Diaconal Nursing
BA of Social Services
BA of Social Services, Diaconal Work
BA of Social Services, Christian Youth Work
BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
BA in Health Care, Public Health Care
Teachers
Riikka Tuominen
Groups
A50sh-lh
A50sh-lh
Course
YHT4002A20S

Unfortunately, no reservations were found for the realization YHT4VS21HKI (SH-LH) Old age YHT4002A20S-3015. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Objective

Students
- understand aging, old age and the life path and situations of the elderly from a multidisciplinary starting point
- are familiar with old-age and elder care policies, values, objectives, working methods and quality recommendations
- know how to assess and analyse their values, attitudes and ideas of humans in relation to the uniqueness of old age

Content

- the multidisciplinary basis of aging and analysing old age
- diversity of old age and the ability to function
- national and international old age policies
- changes related to aging
- reflection of professional personal growth
- values, objectives and working methods related to working with the elderly
- Act on Supporting the Functional Capacity of the Older Population and on Social and Health Services for Older Persons and quality recommendations

Materials

•Danielsbacka, Mirkka; Tanskanen, Antti; Hämäläinen, Hans; Pelkonen, Inka; Haavio-Mannila, Elina; Rotkirch, Anna; Karisto, Antti ja J.P. Roos. 2013: Sukupolvien vuorovaikutus. Auttaminen ja yhteydenpito suurten ikäluokkien ja heidän lastensa elämässä.
•Heikkinen, Eino & Rantanen, Taina. 2013. Gerontologia. Kustannus Oy Duodecim. (LUVUT 1,2 ja 3) Huom. useita painoksia, kaikki käyvät.
•Kivelä, Sirkka-Liisa. 2012. Hyviä vuosia – arvokas ja turvallinen ikääntyminen. Helsinki, Kirjapaja.
•Kirkon vanhustyön strategia 2015.
•Näslindh-Ylispangar, Anita. 2012 Vanhuksen terveyden, hyvinvoinnin ja hyvän elämänedistäminen. Helsinki: Edita Publishing Oy.
•Kulmala, Jenni (Toim.) 2019. Hyvä Vanhuus. Menetelmiä aktiivisen arjen tukemiseen.
•STM: Vanhuspalvelulaki 2015 ja Laatusuositukset
•.Eskola, Antti 2018. Vanhuus - Helpottava, huolestuttava, kiinnostava. Tampere.

Teaching methods

Johdantoluento (verkkoluento), itsenäinen työskentely, oppimistehtävätehtävä ryhmässä.

Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää ikääntymistä, ikääntyvien ja vanhuuden elämäntilanteita ja elämänkulkua monitieteellisistä lähtökohdista
- tuntee vanhustyötä ohjaavia arvoja, tavoitteita ja sisältöjä
- tuntee keskeisen lainsäädännön ja laatusuositukset
- osaa arvioida ja analysoida omia arvojaan, asenteitaan ja omaa ihmiskäsitystään suhteessa vanhuusiän erityisyyteen ja moninaisuuteen
Ydinsisällöt
•vanhuus monitieteellisenä elämänvaiheena
•vanhuspolitiikan kansalliset ja kansainväliset linjaukset
•vanhuuden moninaisuus ja toimintakyky
•Vanhuspalvelulaki ja laatusuositukset

Exam schedules

Rästisuorituksia ei ole mahdollista tehdä yhteisöllisen ja ryhmätyöskentelyyn liittyvistä tekijöistä johtuen

Student workload

2 op, noin 54 tuntia

Qualifications

Ei edellytä aiempia opintoja

Further information

Johdantoluentoon osallistuminen on välttämätöntä, jotta saa opinnot suoritetuksi.
o Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää osallistumista jakson aikana ja aikataulujen mukaisesti toteutuksen mukaisiin verkkokeskusteluihin, tiimityöskentelyyn ym. suorituksiin
o Rästisuorituksia ei ole mahdollista tehdä yhteisöllisen ja ryhmätyöskentelyyn liittyvistä tekijöistä johtuen

Go back to top of page