YHT4VS21DIAK, 1C Old age (2cr)
Code: YHT4002A20S-3016
General information
- Timing
 - 16.08.2021 - 27.08.2021
 - Implementation has ended.
 
- Number of ECTS credits allocated
 - 2 cr
 
- Local portion
 - 2 cr
 
- Mode of delivery
 - Contact learning
 
- Unit
 - EDUCATION
 
- Campus
 - Diak joint implementation
 
- Teaching languages
 - Finnish
 
- Degree programmes
 - BA of Social Services
 - BA of Social Services, Diaconal Work
 - BA of Social Services, Christian Youth Work
 
- Teachers
 - Seija Utriainen
 
- Course
 - YHT4002A20S
 
Unfortunately, no reservations were found for the realization YHT4VS21DIAK, 1C Old age YHT4002A20S-3016. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
                    
Objective
Students 
- understand aging, old age and the life path and situations of the elderly from a multidisciplinary starting point 
- are familiar with old-age and elder care policies, values, objectives, working methods and quality recommendations 
- know how to assess and analyse their values, attitudes and ideas of humans in relation to the uniqueness of old age
                    
Content
- the multidisciplinary basis of aging and analysing old age 
- diversity of old age and the ability to function 
- national and international old age policies 
- changes related to aging 
- reflection of professional personal growth 
- values, objectives and working methods related to working with the elderly 
- Act on Supporting the Functional Capacity of the Older Population and on Social and Health Services for Older Persons and quality recommendations
                    
Materials
•Danielsbacka, Mirkka; Tanskanen, Antti; Hämäläinen, Hans; Pelkonen, Inka; Haavio-Mannila, Elina; Rotkirch, Anna; Karisto, Antti ja J.P. Roos. 2013: Sukupolvien vuorovaikutus. Auttaminen ja yhteydenpito suurten ikäluokkien ja heidän lastensa elämässä. 
•Heikkinen, Eino & Rantanen, Taina. 2013. Gerontologia. Kustannus Oy Duodecim. (LUVUT 1,2 ja 3) Huom. useita painoksia, kaikki käyvät.
•Kivelä, Sirkka-Liisa. 2012. Hyviä vuosia – arvokas ja turvallinen ikääntyminen. Helsinki, Kirjapaja.
•Kirkon vanhustyön strategia 2015. 
•Näslindh-Ylispangar, Anita. 2012 Vanhuksen terveyden, hyvinvoinnin ja hyvän elämänedistäminen. Helsinki: Edita Publishing Oy.
•Kulmala, Jenni (Toim.) 2019. Hyvä Vanhuus. Menetelmiä aktiivisen arjen tukemiseen.
•STM: Vanhuspalvelulaki 2015 ja Laatusuositukset
•.Eskola, Antti 2018. Vanhuus - Helpottava, huolestuttava, kiinnostava. Tampere.
                    
Teaching methods
Johdantoluento (verkkoluento), itsenäinen työskentely, oppimistehtävätehtävä ryhmässä.
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää ikääntymistä, ikääntyvien ja vanhuuden elämäntilanteita ja elämänkulkua monitieteellisistä lähtökohdista
- tuntee vanhuspolitiikan, vanhustyön  arvoja, tavoitteita ja sisältöjä 
- tuntee keskeisen lainsäädännön ja laatusuositukset
- osaa arvioida ja analysoida omia arvojaan, asenteitaan ja omaa ihmiskäsitystään suhteessa vanhuusiän erityisyyteen ja moninaisuuteen
Ydinsisällöt
-  ikääntymisen ja vanhuuden jäsentämisen monitieteelliset lähtökohdat 
- vanhuuden moninaisuus ja toimintakyky 
- vanhuspolitiikan kansalliset ja kansainväliset linjaukset 
- ikääntymiseen liittyvät muutokset 
- vanhustyön arvot, tavoitteet ja työmuodot 
- vanhuspalvelulaki ja laatusuositukset
                    
Exam schedules
Rästisuorituksia ei ole mahdollista tehdä yhteisöllisen ja ryhmätyöskentelyyn liittyvistä tekijöistä johtuen
                    
Student workload
2 op, noin 54 tuntia
                    
Qualifications
Ei edellytä aiempia opintoja
                    
Further information
Johdantoluentoon osallistuminen on välttämätöntä, jotta saa opinnot suoritetuksi. 
o	Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää osallistumista jakson aikana ja aikataulujen mukaisesti toteutuksen mukaisiin verkkokeskusteluihin, tiimityöskentelyyn ym. suorituksiin 
o	Rästisuorituksia ei ole mahdollista tehdä yhteisöllisen ja ryhmätyöskentelyyn liittyvistä tekijöistä johtuen