Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja asiantuntijuus, osa ILaajuus (2 op)
Tunnus: AOS0102Y21S
Laajuus
2 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
• osaa analysoida kansallisia ja kansainvälisiä osaamisvaatimuksia erilaisissa, jatkuvasti muuttuvissa monialaisissa ympäristöissä.
• tunnistaa ammatillisen kehittymisen tarpeet, vahvuudet ja painopistealueet sekä laatii henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman.
• on sitoutunut elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen.
• edistää ammattieettisiä periaatteita päätöksenteossa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
• kehittää itsensä johtamisen taitoja ja toimii aktiivisesti asiantuntijana alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.
Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ajoitus
21.08.2024 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Opettaja
- Arja Koski
- Eija Nieminen
Ryhmät
-
Y-S24termoY-S24termo
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa analysoida kansallisia ja kansainvälisiä osaamisvaatimuksia erilaisissa, jatkuvasti muuttuvissa monialaisissa ympäristöissä.
• tunnistaa ammatillisen kehittymisen tarpeet, vahvuudet ja painopistealueet sekä laatii henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman.
• on sitoutunut elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen.
• edistää ammattieettisiä periaatteita päätöksenteossa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
• kehittää itsensä johtamisen taitoja ja toimii aktiivisesti asiantuntijana alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ajoitus
21.08.2024 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
- Eija Nieminen
- Jari Helminen
Ryhmät
-
Y-S24sosvaY-S24sosva
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa analysoida kansallisia ja kansainvälisiä osaamisvaatimuksia erilaisissa, jatkuvasti muuttuvissa monialaisissa ympäristöissä.
• tunnistaa ammatillisen kehittymisen tarpeet, vahvuudet ja painopistealueet sekä laatii henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman.
• on sitoutunut elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen.
• edistää ammattieettisiä periaatteita päätöksenteossa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
• kehittää itsensä johtamisen taitoja ja toimii aktiivisesti asiantuntijana alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.
Opetusmenetelmät
Diakonia-ammattikorkeakoulun koulutustoiminta perustuu dialogiseen muutospedagogiikkaan. Sen neljä kulmakiveä ovat dialogi (oppiminen osallistumisena), oppiminen tiedonhankintana, oppiminen tiedon luomisena ja muutos. Ylemmissä ammattikorkeakoulutuksissa lähtökohtana on, että käsitteellinen (teoreettinen) tieto, kokemuksellinen tieto ja käytännöllinen osaaminen linkittyvät.
Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja asiantuntijuus (osa I) -opintojaksossa Diakin pedagogiset lähtökohdat on otettu huomioon siten, että opiskelijan yksilöllinen tiedonhankinta, dialogi muiden toimijoiden kanssa ja tiedon luominen yhdessä mahdollistuvat muun muassa opintojakson oppimistehtävissä.
Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja asiantuntijuus (osa I) -opintojakson opetusmenetelmät ovat seuraavat.
Opintojaksolähtöinen työskentely:
- Verkkovälitteinen opetus ja ohjaus (Zoom)
Opiskelijakohtainen työskentely
- Opiskeluvalmiuksien ja hyvinvoinnin arviointi (Career, Resilience, Education, Agency and Readiness, CREAR-mittari)
- Oman asiantuntijuuden video
- Kehittymissuunnitelma
- Opintojakson materiaalien opiskelu
Opiskelijaryhmässä tapahtuva työskentely
- Vertaismentorointitapaamiset (3 krt á 2 tuntia) ryhmien sopimuksen mukaisesti
- Osallistuminen opintojakson online-tapaamisiin Zoomissa
Aika ja paikka
Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja asiantuntijuus (osa I) -opintojakso toteutuu Diakin digitaalisessa opetus- ja ohjausympäristössä Diakle sekä Zoom-verkkotyöskentelyalustalla. Opintojaksossa on on verkkovälitteistä, aikaan sidottua opetusta ja ohjausta.
• ke 21.8.2024 klo 15–18: Diakin YAMK-koulutusten yhteinen aloitus
• ma 26.8.2024 klo 15–18: Opinto-ohjaajan ja ryhmävastaavan ohjaustunti
• ma 9.9. klo 16–17: Ryhmävastaavan ohjaustunti
• ma 16.9.2024 klo 15–17: Opinto-ohjaajan ja ryhmävastaavan ohjaustunti
• ma 23.9. klo 16–17: Ryhmävastaavan ohjaustunti
• ma 7.10.2024 klo 15–17: Opinto-ohjaajan ja ryhmävastaavan ohjaustunti
• ma 21.10. klo 16–17: Ryhmävastaavan ohjaustunti
• ma 11.11.2024 klo 15–17: Opinto-ohjaajan ja ryhmävastaavan ohjaustunti
• ma 25.11. klo 16–17: Ryhmävastaavan ohjaustunti
• ma 9.12.2024 klo 15–17: Opinto-ohjaajan ja ryhmävastaavan ohjaustunti
Oppimateriaalit
Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja asiantuntijuus (osa I) -opintojakson keskeinen kirjallisuus.
Blommila, K., Juntunen, M., & Kosunen, S. (toim.). (2022). Puheenvuoroja palveluohjauksesta. Suomen palveluohjausryhdistys SPO ry & Profani Oy.
Nummela O., Juujärvi S., Sinervo T., (2019). Competence needs of integrated care in the transition of health care and social Serviceä in Finland. International Journal of Care Coordination 2019, Vol. 22(1) 36–45. http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904124928
Opetushallitus, 2019. Osaaminen 2035. Osaamisen ennakointifoorumin ensimmäisiä ennakointituloksia. Raportit ja selvitykset 2019:3. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/osaaminen_2035.pdf
Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra. (2023). Megatrendit 2023. Ymmärrystä yllätysten aikaan. https://www.sitra.fi/julkaisut/megatrendit-2023/#megatrendityon-eteneminen
Zitting, J., Laulainen, S. & Niiranen, V. 2019. Lähi- ja keskijohdon osaamisvaatimukset sosiaali- ja terveyspalvelujen integraatiossa. Yhteiskuntapolitiikka 84(4), 380-392 http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019091828780
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksessa ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
- YAMK-alumnien puheenvuorot ja tapaamiset
- Vertaismentorointiprosessi
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksossa ei ole tenttejä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja asiantuntijuus (osa I) -opintojakson laajuus on 2 op, joka on 2 x 27 tuntia = 54 tuntia.
Sisällön jaksotus
Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja asiantuntijuus (osat I ja II) -opintojakson tavoitteena on, että opiskelija
- osaa analysoida kansallisia ja kansainvälisiä osaamisvaatimuksia erilaisissa, jatkuvasti muuttuvissa monialaisissa ympäristöissä.
- tunnistaa omat ammatillisen kehittymisen tarpeet, vahvuudet ja painopistealueet sekä laatii henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman.
- on sitoutunut elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen.
- edistää ammattieettisiä periaatteita päätöksenteossa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
- kehittää itsensä johtamisen taitoja ja toimii aktiivisesti asiantuntijana alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.
Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja asiantuntijuus (osa I) -opintojakson työskentelyssä painottuu opiskelijan omien ammatillisen osaamisen vahvuuksien ja kehittymisen tarpeiden tunnistaminen sekä niiden näkyväksi tekeminen sekä oman kehittämissuunnitelman laatiminen. Omien vahvuuksien ja kehittymisen tarpeiden tunnistaminen vahvistaa oppijan sitoutumista myös elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen.
Asiantuntijuuden ja osaamisen arviointi ja kehittämistavoitteet vahvistuvat opintojakson ja koko koulutuksen aikana kun opiskelija tutustuu asiantuntijuutta ja osaamista ohjaaviin kansallisiin ja kansainvälisiin säädöksiin ja suosituksiin.
Opiskelijaryhmässä toteutuva vertaismentorointi edistää osaltaan oppimista ja osaamisen kehittämistä.
Lisätietoja opiskelijoille
Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja asiantuntijuus (osat I ja II) -opintojakson tavoitteena on, että opiskelija
- osaa analysoida kansallisia ja kansainvälisiä osaamisvaatimuksia erilaisissa, jatkuvasti muuttuvissa monialaisissa ympäristöissä.
- tunnistaa omat ammatillisen kehittymisen tarpeet, vahvuudet ja painopistealueet sekä laatii henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman.
- on sitoutunut elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen.
- edistää ammattieettisiä periaatteita päätöksenteossa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
- kehittää itsensä johtamisen taitoja ja toimii aktiivisesti asiantuntijana alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja asiantuntijuus (osa I) -opintojakson arviointi on hyväksytty-hylätty.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja asiantuntijuus (osa I) -opintojakso on hyväksytty kun opiskelija on:
- osoittanut suorittaneensa Digistartti-kurssin
- tehnyt opiskeluvalmiuksien ja hyvinvoinnin arvioinnin testin (Career, Resilience, Education, Agency and Readiness, CREAR-mittari)
- tehnyt asiantuntijuusvideon ja tutustunut vertaisryhmän opiskelijoiden videoihin
- laatinut henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman
- työskennellyt vertaismentorointiryhmässä (3 krt á 2 tuntia)
- opiskellut opintojakson materiaalin
- osallistunut opintojakson online-tapaamisiin.
Hylätty (0)
Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja asiantuntijuus (osa I) -opintojakso on hylätty kun opiskelija ei ole tehnyt pyydettyjä tehtäviä eikä osallistunut opintojakson online-tapaamisiin eikä vertaismentorointityöskentelyyn.
Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ajoitus
21.08.2024 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen
Opettaja
- Marja Katisko
- Sonja Hyrkkö
Ryhmät
-
Y-S24sosekY-S24sosek
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa analysoida kansallisia ja kansainvälisiä osaamisvaatimuksia erilaisissa, jatkuvasti muuttuvissa monialaisissa ympäristöissä.
• tunnistaa ammatillisen kehittymisen tarpeet, vahvuudet ja painopistealueet sekä laatii henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman.
• on sitoutunut elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen.
• edistää ammattieettisiä periaatteita päätöksenteossa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
• kehittää itsensä johtamisen taitoja ja toimii aktiivisesti asiantuntijana alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.03.2023 - 19.03.2023
Ajoitus
15.08.2023 - 19.05.2024
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Opettaja
- Arja Koski
Ryhmät
-
Y-S23termoY-S23termo
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa analysoida kansallisia ja kansainvälisiä osaamisvaatimuksia erilaisissa, jatkuvasti muuttuvissa monialaisissa ympäristöissä.
• tunnistaa ammatillisen kehittymisen tarpeet, vahvuudet ja painopistealueet sekä laatii henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman.
• on sitoutunut elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen.
• edistää ammattieettisiä periaatteita päätöksenteossa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
• kehittää itsensä johtamisen taitoja ja toimii aktiivisesti asiantuntijana alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.
Opetusmenetelmät
Syyslukukausi 2023
Yksilötyöskentely
- Itseohjautuvan oppimisen itsearviointi (Self-Rating Scale for Self-Directed Learning (SRSSDL) Tool
- Asiantuntijuusvideo
- Kehittymissuunnitelma
- Opintojakson materiaalien opiskelu
Ryhmätyöskentely
- Vertaismentorointitapaamiset (3 krt á 2 tuntia) ryhmien sopimuksen mukaisesti
- Osallistuminen opintojakson online-tapaamisiin Zoomissa
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu verkossa, Diakin sähköisellä Zoom-oppimisalustalla (Diaklessa) ajalla 15.8. - 15.12.2023
Online-tapaamiset
15.8. klo 15.00-16.00 Koulutusten yhteinen aloitus
15.8. klo 16.15 - 18.15 Monialainen ja yhteensovittava johtaminen -koulutuksen aloitus
16.8. klo 15.00 - 18.00 Yhdessä oppiminen ja vertaismentorointi, vertaismentorointiryhmät käynnistyvät
24.8. klo 15.00 - 16.00 Ryhmävastaavan ja opinto-ohjaajan tunti
7.9. klo 15.00 - 16.30 Ryhmävastaavan ja opinto-ohjaajan tunti
27.9. klo 16.15 - 17.15 Ryhmävastaavan ja opinto-ohjaajan tunti
27.9. klo 17.30 - 18.30 Itsensä johtaminen
18.10. klo 16.00 - 17.00 Ryhmävastaavan ja opon tunti
21.11. klo 16.00 - 17.00 Ryhmävastaavan ja opon tunti
Oppimateriaalit
Dijkman, B., Mikkonen, I., Roodbol, P. 2019. Older People: Improving Health and Social Care. Focus on the European Core Competences Framework. Springer International Publishing. 10.1007/978-3-319-976
Nummela O., Juujärvi S., Sinervo T., (2019). Competence needs of integrated care in the transition of health care and social Serviceä in Finland. International Journal of Care Coordination 2019, Vol. 22(1) 36–45. http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904124928
Yhtenäiset kiireettömän hoidon perusteet 2019. 2019. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2019:2. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4036-9
Opetushallitus, 2019. Osaaminen 2035. Osaamisen ennakointifoorumin ensimmäisiä ennakointituloksia. Raportit ja selvitykset 2019:3. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/osaaminen_2035.pdf
Zitting, J., Laulainen, S. & Niiranen, V. 2019. Lähi- ja keskijohdon osaamisvaatimukset sosiaali- ja terveyspalvelujen integraatiossa. Yhteiskuntapolitiikka 84(4), 380-392 http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019091828780
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksessa ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
- YAMK-Alumnien tapaaminen
- Vertaismentorointiprosessi
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksossa ei ole tenttejä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Syksyllä 2023 opintojakson laajuus on 2 op, joka on 2 x 26,7 tuntia = 53 tuntia.
Sisällön jaksotus
Koko opintojakson tavoitteena on, että opiskelija
- osaa analysoida kansallisia ja kansainvälisiä osaamisvaatimuksia erilaisissa, jatkuvasti muuttuvissa monialaisissa ympäristöissä.
- tunnistaa omat ammatillisen kehittymisen tarpeet, vahvuudet ja painopistealueet sekä laatii henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman.
- on sitoutunut elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen.
- edistää ammattieettisiä periaatteita päätöksenteossa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
- kehittää itsensä johtamisen taitoja ja toimii aktiivisesti asiantuntijana alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.
Sisällöt ja työskentely opintojaksossa
Syksyn 2023 työskentelyssä painottuu opiskelijan omien ammatillisen kehittymisen tarpeiden, vahvuuksien ja painopistealueiden tunnistaminen sekä niiden näkyväksi tekeminen ja oman kehittämissuunnitelman laatiminen. Omien vahvuuksien ja kehittämishaasteiden tunnistaminen oppijana vahvistaa sitoutumista myös elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen.
Ryhmässä toteutuva vertaismentorointi tukee osaltaan osaamisen kehittämistä ja oppimista.
Asiantuntijuus, asiantuntijuuden ja osaamisen arviointi ja kehittämistavoitteet vahvistuvat opintojakson ja koko koulutuksen aikana kun opiskelija tutustuu asiantuntijuutta ja osaamista ohjaaviin kansallisiin ja kansainvälisiin säädöksiin ja suosituksiin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi on hyväksytty-hylätty.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakso on hyväksytty kun opiskelija on:
- tehnyt itseohjautuvan oppimisen itsearvioinnin.
- osoittanut suorittaneensa Digistartti-kurssin.
- tehnyt asiantuntijuusvideon, tutustunut vertaisryhmän opiskelijoiden videoihin sekä osallistunut vertaismentorointityöskentelyyn ryhmän sopimuksen mukaisesti.
- laatinut henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman.
- työskennellyt vertaismentorointiryhmässä (3 krt á 2 tuntia).
- opiskellut opintojakson materiaalin.
- osallistunut opintojakson online-tapaamisiin.
Hylätty (0)
Opintojakso on hylätty kun opiskelija ei ole tehnyt pyydettyjä tehtäviä eikä osallistunut opintojakson online-tapaamisiin eikä vertaismentorointityöskentelyyn.
Ilmoittautumisaika
01.03.2023 - 19.03.2023
Ajoitus
15.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Arvot, yhteisöt ja etiikka
Opettaja
- Minna Valtonen
Ryhmät
-
Y-S23sosayY-S23sosay
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa analysoida kansallisia ja kansainvälisiä osaamisvaatimuksia erilaisissa, jatkuvasti muuttuvissa monialaisissa ympäristöissä.
• tunnistaa ammatillisen kehittymisen tarpeet, vahvuudet ja painopistealueet sekä laatii henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman.
• on sitoutunut elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen.
• edistää ammattieettisiä periaatteita päätöksenteossa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
• kehittää itsensä johtamisen taitoja ja toimii aktiivisesti asiantuntijana alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.
Opetusmenetelmät
Syyslukukausi 2023
Yksilötyöskentely
- Digistartti
- Itseohjautuvan oppimisen itsearviointi (Self-Rating Scale for Self-Directed Learning (SRSSDL) Tool)
- Asiantuntijuusvideo
- Kehittymissuunnitelma
- Opintojakson materiaalien opiskelu
Ryhmätyöskentely
- Vertaismentorointitapaamiset (3 krt á 2 tuntia) ryhmien sopimuksen mukaisesti
- Osallistuminen opintojakson online-tapaamisiin Zoomissa
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu verkossa ajalla 15.8. - 15.12.2023. Linkki Diakin sähköiselle Zoom-oppimisalustalle löytyy Diaklesta.
Online-tapaamiset syksyllä 2023:
ti 15.8. klo 9-11 Arvot, yhteisöt ja etiikka -koulutuksen aloitus
ti 15.8. klo 15-16 Diakin yamk-koulutusten yhteinen aloitus
ke 16.8. klo 13- 14.30 Yhdessä oppiminen, vertaismentorointiryhmät käynnistyvät
ti 12.9. klo 13.15-14.45 Ryhmävastaavan ja opinto-ohjaajan tunti
ti 10.10. klo 12-13.30 Ryhmävastaavan ja opinto-ohjaajan tunti
ke 8.11. klo 9-10 Ryhmävastaavan ja opinto-ohjaajan tunti
ke 13.12 klo 13.30-14.45 Ryhmävastaavan ja opinto-ohjaajan tunti
Oppimateriaalit
Dijkman, B., Mikkonen, I., & Roodbol, P. (2019). Older People: Improving Health and Social Care. Focus on the European Core Competences Framework. Springer International Publishing. (Saatavilla e-kirjana Diakin kirjastosta)
Nummela O., Juujärvi S., & Sinervo T., (2019). Competence needs of integrated care in the transition of health care and social Service in Finland. International Journal of Care Coordination 2019, Vol. 22(1) 36–45. http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904124928
Yhtenäiset kiireettömän hoidon perusteet 2019. 2019. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2019:2. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4036-9
Opetushallitus, 2019. Osaaminen 2035. Osaamisen ennakointifoorumin ensimmäisiä ennakointituloksia. Raportit ja selvitykset 2019:3. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/osaaminen_2035.pdf
Zitting, J., Laulainen, S. & Niiranen, V. 2019. Lähi- ja keskijohdon osaamisvaatimukset sosiaali- ja terveyspalvelujen integraatiossa. Yhteiskuntapolitiikka 84(4), 380-392 http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019091828780
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksessa ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
- Vertaismentorointi
- Yamk-alumnien tapaaminen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Syksyllä 2023 opintojakson laajuus on 2 op, joka on 2 x 26,7 tuntia = 53 tuntia
Sisällön jaksotus
Koko opintojakson tavoitteena on, että opiskelija
- osaa analysoida kansallisia ja kansainvälisiä osaamisvaatimuksia erilaisissa, jatkuvasti muuttuvissa monialaisissa ympäristöissä.
- tunnistaa omat ammatillisen kehittymisen tarpeet, vahvuudet ja painopistealueet sekä laatii henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman.
- on sitoutunut elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen.
- edistää ammattieettisiä periaatteita päätöksenteossa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
- kehittää itsensä johtamisen taitoja ja toimii aktiivisesti asiantuntijana alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.
Sisällöt ja työskentely opintojaksossa
Syksyn 2023 työskentelyssä painottuu opiskelijan omien ammatillisen kehittymisen tarpeiden, vahvuuksien ja painopistealueiden tunnistaminen sekä niiden näkyväksi tekeminen ja oman kehittämissuunnitelman laatiminen. Omien vahvuuksien ja kehittämishaasteiden tunnistaminen oppijana vahvistaa sitoutumista myös elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen.
Ryhmässä toteutuva vertaismentorointi tukee osaltaan osaamisen kehittämistä ja oppimista.
Asiantuntijuus, asiantuntijuuden ja osaamisen arviointi ja kehittämistavoitteet vahvistuvat opintojakson ja koko koulutuksen aikana kun opiskelija tutustuu asiantuntijuutta ja osaamista ohjaaviin kansallisiin ja kansainvälisiin säädöksiin ja suosituksiin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso on hyväksytty kun opiskelija on:
- tehnyt itseohjautuvan oppimisen itsearvioinnin.
- osoittanut suorittaneensa Digistartti-kurssin.
- tehnyt asiantuntijuusvideon, tutustunut vertaisryhmän opiskelijoiden videoihin sekä osallistunut vertaismentorointityöskentelyyn ryhmän sopimuksen mukaisesti.
- laatinut henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman.
- työskennellyt vertaismentorointiryhmässä (3 krt á 2 tuntia).
- opiskellut opintojakson materiaalin.
- osallistunut opintojakson online-tapaamisiin.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.03.2023 - 19.03.2023
Ajoitus
15.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen
Opettaja
- Marja Katisko
Ryhmät
-
Y-S23sosekY-S23sosek
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa analysoida kansallisia ja kansainvälisiä osaamisvaatimuksia erilaisissa, jatkuvasti muuttuvissa monialaisissa ympäristöissä.
• tunnistaa ammatillisen kehittymisen tarpeet, vahvuudet ja painopistealueet sekä laatii henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman.
• on sitoutunut elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen.
• edistää ammattieettisiä periaatteita päätöksenteossa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
• kehittää itsensä johtamisen taitoja ja toimii aktiivisesti asiantuntijana alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 18.03.2022
Ajoitus
08.08.2022 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Opettaja
- Arja Koski
- Arja Suikkala
Ryhmät
-
Y53termoY53termo
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa analysoida kansallisia ja kansainvälisiä osaamisvaatimuksia erilaisissa, jatkuvasti muuttuvissa monialaisissa ympäristöissä.
• tunnistaa ammatillisen kehittymisen tarpeet, vahvuudet ja painopistealueet sekä laatii henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman.
• on sitoutunut elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen.
• edistää ammattieettisiä periaatteita päätöksenteossa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
• kehittää itsensä johtamisen taitoja ja toimii aktiivisesti asiantuntijana alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.
Opetusmenetelmät
Syyslukukausi 2022
1. Itseohjautuvan oppimisen itsearviointi (Self-Rating Scale for Self-Directed Learning (SRSSDL) Tool
2. Lukukausivastaavan ryhmätapaamiset
3. Itsenäinen työskentely: esittelyvideon tekeminen itsestä ja oma kehittymissuunnitelma
4. Pienryhmän vertaismentorointitapaamiset (3 krt 2t)
5. Opintojakson materiaalien opiskelu
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu verkossa, Diakin sähköisellä oppimisalustalla (Diaklessa) ajalla 17.8. - 23.11.2022
ja ohjausta on seuraavasti lukujärjestyksen mukaisesti:
17.8. klo 15.00-18.00
18.8. klo 15.00-17.00
25.8. klo 15.00-16.00
8.9. klo 15.00-16.30
29.9. klo 16.15-18.30
19.10. klo 16.15-17.15
23.11. klo 16.30-17.15
Oppimateriaalit
Dijkman, B., Mikkonen, I., Roodbol, P. 2019. Older People: Improving Health and Social Care. Focus on the European Core Competences Framework. Springer International Publishing. 10.1007/978-3-319-976
Nummela O., Juujärvi S., Sinervo T., (2019). Competence needs of integrated care in the transition of health care and social Serviceä in Finland. International Journal of Care Coordination 2019, Vol. 22(1) 36–45. http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904124928
Yhtenäiset kiireettömän hoidon perusteet 2019. 2019. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2019:2. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4036-9
Opetushallitus, 2019. Osaaminen 2035. Osaamisen ennakointifoorumin ensimmäisiä ennakointituloksia. Raportit ja selvitykset 2019:3. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/osaaminen_2035.pdf
Zitting, J., Laulainen, S. & Niiranen, V. 2019. Lähi- ja keskijohdon osaamisvaatimukset sosiaali- ja terveyspalvelujen integraatiossa. Yhteiskuntapolitiikka 84(4), 380-392 http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019091828780
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksessa ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Alumnipaneeli
Vertaismentorointiryhmät
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksossa ei ole tenttejä
Kansainvälisyys
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Syksyllä 2022 opintojakson laajuus on 2 op, joka on 2 x 26,7 tuntia = 53 tuntia.
Sisällön jaksotus
Koko opintojakson tavoitteena on, että opiskelija
- osaa analysoida kansallisia ja kansainvälisiä osaamisvaatimuksia erilaisissa, jatkuvasti muuttuvissa monialaisissa ympäristöissä.
- tunnistaa omat ammatillisen kehittymisen tarpeet, vahvuudet ja painopistealueet sekä laatii henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman.
- on sitoutunut elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen.
- edistää ammattieettisiä periaatteita päätöksenteossa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
- kehittää itsensä johtamisen taitoja ja toimii aktiivisesti asiantuntijana alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.
Sisällöt ja työskentely opintojaksossa
Syksyn 2022 työskentelyssä painottuu opiskelijan omien ammatillisen kehittymisen tarpeiden, vahvuuksien ja painopistealueiden tunnistaminen sekä niiden näkyväksi tekeminen ja oman kehittämissuunnitelman laatiminen. Omien vahvuuksien ja kehittämishaasteiden tunnistaminen oppijana vahvistaa sitoutumista myös elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen.
Ryhmässä toteutuva vertaismentorointi tukee osaltaan osaamisen kehittämistä ja oppimista.
Asiantuntijuus, asiantuntijuuden ja osaamisen arviointi ja kehittämistavoitteet vahvistuvat opintojakson ja koko koulutuksen aikana kun opiskelija tutustuu asiantuntijuutta ja osaamista ohjaaviin kansallisiin ja kansainvälisiin säädöksiin ja suosituksiin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi on hyväksytty-hylätty.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakso on hyväksytty kun opiskelija on:
- tehnyt itseohjautuvan oppimisen itsearvioinnin
- tehnyt esittelyvideon itsestä ja tutustunut opiskelijakollegoiden videoihin sekä käynyt keskustelua vertaisryhmässä
- laatinut henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman
- työskennellyt pienryhmän vertaismentorointiryhmässä (3 krt á 2 tuntia)
- opiskellut opintojakson materiaalin
Hylätty (0)
Opintojakso on hylätty kun opiskelija ei olet tehnyt pyydettyjä tehtäviä: osallistunut online-tapaamisiin, tehnyt esittelyvideota, tehnyt henkilökohtaista kehittämissuunnitelmaa, osallistunut vertaismentorointiryhmään eikä opiskellut pyydettyjä materiaaleja
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 18.03.2022
Ajoitus
08.08.2022 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
- Helsinki
- Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
- Jari Helminen
Ryhmät
-
Y53sosvaY53sosva
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa analysoida kansallisia ja kansainvälisiä osaamisvaatimuksia erilaisissa, jatkuvasti muuttuvissa monialaisissa ympäristöissä.
• tunnistaa ammatillisen kehittymisen tarpeet, vahvuudet ja painopistealueet sekä laatii henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman.
• on sitoutunut elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen.
• edistää ammattieettisiä periaatteita päätöksenteossa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
• kehittää itsensä johtamisen taitoja ja toimii aktiivisesti asiantuntijana alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.
Arviointiasteikko
0-5