Siirry suoraan sisältöön

Erityiskasvatus ja neuropsykiatriset pulmat (5op)

Opintojakson tunnus: C-02507-SO220009

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi
Korkeakoulu
Satakunnan ammattikorkeakoulu

Osaamistavoitteet

Syventyminen neuropsykiatrisiin pulmiin sekä niihin liittyviin erityiskysymyksiin kuten tyttöjen ja naisten erilaiseen oirekuvaan ja PDA-tyyppiseen oireiluun. Toiminnanohjaustaitojen kokonaisuuden hahmottaminen ja asiakkaan tukeminen toiminnanohjauksen eri osa-alueilla. Aistisäätelyn pulmien tunnistaminen sekä seksuaalisuuteen liittyvien kysymysten huomioiminen omassa ohjaustyössä.

Sisältö

Neuropsykiatriset pulmat (ADHD, autismikirjon häiriö, Tourette) ja niihin liittyvät erityiskysymykset, toiminnanohjauksen tukeminen, aistisäätelyn pulmien ja seksuaalisuuden huomioiminen ohjaustyössä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija nimeää neuropsykiatristen pulmien ydinoireita ja tunnistaa joitakin neuropsykiatrisiin pulmiin liittyviä erityiskysymyksiä. Opiskelija kuvaa yleisellä tasolla toiminnanohjaustaitojen kokonaisuutta, mutta erittelee niukasti siihen sisältyviä osataitoja. Opiskelija nimeää joitakin aistisäätelyn pulmia, mutta aistisäätelyn pulmien kokonaisvaltainen huomioiminen jää ohueksi. Opiskelija tarkastelee jossain määrin seksuaalisuuden huomioimista ohjaustyössä. Omien näkemysten linkittäminen tutkittuun tietoon on pintapuolista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kuvailee, miten neuropsykiatriset pulmat ja niihin liittyvät erityiskysymykset voivat ilmetä arjessa. Hän ymmärtää toiminnanohjaustaitojen kokonaisuuden ja kykenee erittelemään siihen sisältyviä keskeisimpiä osataitoja ja niihin liittyviä arjen tukikeinoja. Opiskelija raportoi, miten ohjaustyössä voidaan huomioida asiakkaan aistisäätelyn pulmia. Hän tarkastelee seksuaalisuuden huomioimista ohjaustyössä ammatillisesti ja perustelee näkemyksiään tutkittuun tietoon pohjautuen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija erittelee ja havainnollistaa esimerkein, miten neuropsykiatriset pulmat ja niihin liittyvät erityiskysymykset voivat ilmetä arjessa ja erilaisissa elämäntilanteissa. Hän analysoi ja vertailee, millaisista osataidoista ja niiden yhdistelmistä toiminnanohjauksen kokonaisuus ja sen tukeminen muodostuu. Opiskelija perustelee monipuolisesti, miten ohjaustyössä tulee huomioida asiakkaan aistisäätelyn pulmat. Opiskelija tarkastelee rakentavan kriittisesti seksuaalisuuden huomioimista ohjaustyössä ja perustelee kattavasti näkemyksiään tutkittuun tietoon pohjautuen.

Siirry alkuun