Siirry suoraan sisältöön

Nuorisotyön teologia ja kirkon kasvatustoimintaLaajuus (4 op)

Tunnus: KNA0104A20S

Laajuus

4 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- jäsentää nuorisotyön teologisia ja pedagogisia perusteita ja rakentaa omaa nuorisotyön teologiaansa
- jäsentää kasvatuksen viran teologisia perusteita osana omaa ammatillista identiteettiään
- tuntee kirkon kasvatustoiminnan tavoitteet, organisoitumisen ja työtavat
- tietää yhteiskunnallisen nuorisotyön toimintaympäristöt ja osaa toimia nuorisotyön ja kristillisen kasvatuksen asiantuntijana monialaisissa verkostoissa
- tunnistaa lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä yhteiskunnassa ja kirkossa sekä haluaa vaikuttaa niihin sosiaalisen oikeudenmukaisuuden toteutumiseksi
- tunnistaa lasten ja nuorten kanssa toimimiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja osaa toimia eettisesti vastuullisella tavalla

Sisältö

- kirkon nuorisotyön teologia ja pedagogiikka
- kirkon ja kristillisten järjestöjen kasvatustoiminta
- nuorisotyönohjaajan asiantuntijuus ja siihen liittyvät osaamistarpeet seurakunnassa ja monialaisissa verkostoissa
- kirkon kasvatustoiminnan kehittämisasiakirjat ja muut ajankohtaiset linjaukset ja niiden mukaiset toimintaperiaatteet
- yhteiskunnallisen nuorisotyön toimintaympäristöt ja nuorisolaki

Ilmoittautumisaika

01.03.2024 - 18.03.2024

Ajoitus

09.09.2024 - 15.12.2024

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

75 % Lähiopetus, 25 % Etäopetus

Yksikkö

Kirkolliset tutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Koulutus
  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
  • Sanna Jattu
  • Sami Ritokoski
Ryhmät
  • A54sosn
    A54sosn

Tavoitteet

Opiskelija
- jäsentää nuorisotyön teologisia ja pedagogisia perusteita ja rakentaa omaa nuorisotyön teologiaansa
- jäsentää kasvatuksen viran teologisia perusteita osana omaa ammatillista identiteettiään
- tuntee kirkon kasvatustoiminnan tavoitteet, organisoitumisen ja työtavat
- tietää yhteiskunnallisen nuorisotyön toimintaympäristöt ja osaa toimia nuorisotyön ja kristillisen kasvatuksen asiantuntijana monialaisissa verkostoissa
- tunnistaa lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä yhteiskunnassa ja kirkossa sekä haluaa vaikuttaa niihin sosiaalisen oikeudenmukaisuuden toteutumiseksi
- tunnistaa lasten ja nuorten kanssa toimimiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja osaa toimia eettisesti vastuullisella tavalla

Sisältö

- kirkon nuorisotyön teologia ja pedagogiikka
- kirkon ja kristillisten järjestöjen kasvatustoiminta
- nuorisotyönohjaajan asiantuntijuus ja siihen liittyvät osaamistarpeet seurakunnassa ja monialaisissa verkostoissa
- kirkon kasvatustoiminnan kehittämisasiakirjat ja muut ajankohtaiset linjaukset ja niiden mukaiset toimintaperiaatteet
- yhteiskunnallisen nuorisotyön toimintaympäristöt ja nuorisolaki

Opetusmenetelmät

Opintosuoritus koostuu aktiivisesta osallistumisesta lähiopetukseen. Lisäksi opiskelijan on tehtävä hyväksytysti verkkokeskustelutehtävät sekä Teesit- ja LAVA-oppimistehtävät ja osallistuttava niihin liittyviin seminaareihin.

HUOM: Pakolliset lähiopetuskerrat on mainittu arvioinnit -kohdassa.

Oppimateriaalit

Suoritettava oppimateriaali

- Kauppila, H. (toim.) (2021.) Kasvu vapauteen – Nuoren rinnalla seurakunnassa. Kirjapaja. Soveltuvin osin, suoritettavat artikkelit ilmoitetaan opetuksen ja verkkokeskusteluiden yhteydessä.
- Kirkon nuorisotyön eettiset ohjeet.
- Kokkonen, J. (2023). Huomenna kaikki on paremmin. Kirkon kasvatus toivon mahdollistajana. Kirjapaja. Soveltuvin osin, sivut ilmoitetaan opetuksen ja tehtävien yhteydessä.
- Kokkonen, J. & Ojell, R. (toim.) (2022). Jokainen on tärkeä. Kansallisen lapsistrategian toimeenpano Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa. Suomen ev.-lut. kirkon julkaisuja 128. Kirkko ja toiminta.
- Nuorisotyönohjaajan ydinosaamiskuvaus
- Perhelähtöisen seurakunnan suuntaviivat. (2019). Suomen ev.-lut. kirkko.
- Porkka, J. & Valtonen, M. (2023). Lupa uskoa ja kasvaa. Kirkon kasvatuksen barometri 2022. Suomen ev.-lut. kirkon tutkimusjulkaisuja 141. Soveltuvin osin, sivut ilmoitetaan opetuksen yhteydessä.
- Rauas, M. (2019). Pieniä tekoja, suuria asioita. Nuorisotyön eettinen näkökulma. HUMAK. Humanistisen ammattikorkeakoulun julkaisuja 99.

Oheismateriaali

- Kokkonen, J. (toim.) (2018). Kirkon kasvatus vuonna 2030: Kristillisen uskon välittymisen haasteita ja mahdollisuuksia: kirkon tulevaisuusselonteko 2018. Kirkkohallitus
- Malm, K. (2021). ”Parempi vaihtoehto kuin 80-luvun Suomi”? Nuorisotyön tekijät, paikat ja ympäristöt vuonna 2030. HUMAK.
- Paananen, E. Piiroinen, M., & Uustalo, K. (toim.) (2022). Etsivän nuorisotyön käsikirja. Into – etsivä nuorisotyö ja työpajatoiminta ry., Kohdennetun nuorisotyön osaamiskeskus.
- Porkka, J. & Valtonen, M. (toim.) (2020). Innostava ja kohtaava kasvatus. Kirkon kasvatuksen barometri 2020. Kirkon tutkimuskeskuksen verkkojulkaisuja 65.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen suoritustapa tarkoittaa koko kurssin itsenäistä suorittamista oppimistehtävillä. Aiemman sosiaali- ja / tai terveysalan ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneet opiskelijat voivat ilmoittaa ennen opintojakson alkua opinto-ohjaajalle ja jakson vastuulehtorille, jos he haluavat suorittaa opintojakson vaihtoehtoisella suoritustavalla. Muiden vaihtoehtoisesta suoritustavasta kiinnostuneiden opiskelijoiden on neuvoteltava vaihtoehtoisesta suoritustavasta jakson vastuulehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa ennen opintojakson alkua.

Yksittäisten pakollisten luentojen ja seminaarien osalta valinnainen suoritustapa on kirjallinen tehtävä, jonka saa opettajalta pyydettäessä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

HAR2-seurakuntaharjoittelun aloittaminen edellyttää KNA01- ja KNA02-jaksojen suorittamista, ellei asiasta ole opon kanssa muuta sovittu.

Oppimistehtävien tekemiseen voi sisältyä yhteistyötä seurakunnan kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttejä. Opintojaksolla on mahdollisuus täydentää kesken jäänyttä suoritusta rästisuorituksilla. Tästä tulee sopia toteutuksen vastuulehtorin kanssa.

Kansainvälisyys

Opintojaksolla on mahdollista olla kansainvälisiä luentovierailijoita

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan pitää varautua ja sitoutua pakolliseen lähiopetukseen. Lähiopetuksen ja seminaarityöskentelyn lisäksi työaikaa tarvitaan verkkokeskusteluihin, oppimistehtävien tekemiseen ja oppimateriaaliin perehtymiseen.

1 op = 27 h

Sisällön jaksotus

Jakson työskentely käynnistyy orientaatiolla, jonka jälkeen seuraa lähiopetusta ja itsenäistä perehtymistä oppimateriaaleihin sekä verkkokeskusteluja. Verkkokeskusteluiden jälkeen opiskelija tekee lapsivaikutusten arviointiin ja / tai nuorten vaikuttajaryhmiin liittyvän LAVA-oppimistehtävän. Opintojakson loppupuolella opiskelija tekee omaan kasvatusajatteluunsa ja nuorisotyön teologiaan liittyvän Teesit-oppimistehtävän. Opintojakso päättyy Teesit-seminaariin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksyttyyn opintosuoritukseen vaaditaan opiskelijan pakollinen läsnäolo seuraavassa lähiopetuksessa:
1) Orientaatio ja johdantoluento
2) Kirkon kasvatustoiminta -luento
3) Nuorisotyön asiantuntijuus monialaisissa verkostoissa -luento
4) Lava-tehtävän seminaari
5) Teesit-tehtävän seminaari


Tämän lisäksi opiskelijan pitää tehdä hyväksytysti seuraavat oppimistehtävät:
- Kasvatusajatteluun, teologiaan, etiikkaan ja perhelähtöisyyteen liittyvät verkkokeskustelutehtävät
- Lava-tehtävä
- Teesit-tehtävä


Osaamisen arvioinnissa käytetään opintojen keskivaiheen arviointikriteereitä: https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/04/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_AMK.pdf

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

11.10.2023 - 29.10.2023

Ajoitus

12.02.2024 - 19.05.2024

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kirkolliset tutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 333

Koulutus
  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
  • Sanna Jattu
  • Sami Ritokoski
Ryhmät
  • A53sosn
    A53sosn

Tavoitteet

Opiskelija
- jäsentää nuorisotyön teologisia ja pedagogisia perusteita ja rakentaa omaa nuorisotyön teologiaansa
- jäsentää kasvatuksen viran teologisia perusteita osana omaa ammatillista identiteettiään
- tuntee kirkon kasvatustoiminnan tavoitteet, organisoitumisen ja työtavat
- tietää yhteiskunnallisen nuorisotyön toimintaympäristöt ja osaa toimia nuorisotyön ja kristillisen kasvatuksen asiantuntijana monialaisissa verkostoissa
- tunnistaa lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä yhteiskunnassa ja kirkossa sekä haluaa vaikuttaa niihin sosiaalisen oikeudenmukaisuuden toteutumiseksi
- tunnistaa lasten ja nuorten kanssa toimimiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja osaa toimia eettisesti vastuullisella tavalla

Sisältö

- kirkon nuorisotyön teologia ja pedagogiikka
- kirkon ja kristillisten järjestöjen kasvatustoiminta
- nuorisotyönohjaajan asiantuntijuus ja siihen liittyvät osaamistarpeet seurakunnassa ja monialaisissa verkostoissa
- kirkon kasvatustoiminnan kehittämisasiakirjat ja muut ajankohtaiset linjaukset ja niiden mukaiset toimintaperiaatteet
- yhteiskunnallisen nuorisotyön toimintaympäristöt ja nuorisolaki

Opetusmenetelmät

Opintosuoritus koostuu aktiivisesta osallistumisesta lähiopetukseen.

HUOM: Pakolliset lähiopetuskerrat on mainittu arvioinnit -kohdassa. Lisäksi opiskelijan on tehtävä hyväksytysti verkkokeskustelutehtävät sekä Teesit- ja LAVA -oppimistehtävät ja osallistuttava niihin liittyviin seminaareihin.

Oppimateriaalit

Suoritettava oppimateriaali

• Kauppila, H. (toim.) (2021.) Kasvu vapauteen – Nuoren rinnalla seurakunnassa. Kirjapaja. Soveltuvin osin, suoritettavat artikkelit ilmoitetaan opetuksen ja verkkokeskusteluiden yhteydessä.
• Kirkon nuorisotyön eettiset ohjeet.
• Kokkonen, J. (2023). Huomenna kaikki on paremmin. Kirkon kasvatus toivon mahdollistajana. Kirjapaja. s. 94-106 (alaluku Lapsen oikeudet).
• Kokkonen, J. & Ojell, R. (toim.) (2022). Jokainen on tärkeä. Kansallisen lapsistrategian toimeenpano Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa. Suomen ev.-lut. kirkon julkaisuja 128. Kirkko ja toiminta.
• Nuorisotyönohjaajan ydinosaamiskuvaus
• Nuorten vaikuttamistoiminta
• Perhelähtöisen seurakunnan suuntaviivat
• Porkka, J. & Valtonen, M. (2023). Lupa uskoa ja kasvaa. Kirkon kasvatuksen barometri 2022. Suomen ev.-lut. kirkon tutkimusjulkaisuja 141. Soveltuvin osin, sivut ilmoitetaan opetuksen yhteydessä.
• Rauas, M. (2019). Pieniä tekoja, suuria asioita. Nuorisotyön eettinen näkökulma. HUMAK. Humanistisen ammattikorkeakoulun julkaisuja 99.

Oheismateriaali

• Kokkonen, J. (toim.) (2018). Kirkon kasvatus vuonna 2030: Kristillisen uskon välittymisen haasteita ja mahdollisuuksia: kirkon tulevaisuusselonteko 2018. Kirkkohallitus
• Malm, K. (2021). ”Parempi vaihtoehto kuin 80-luvun Suomi”? Nuorisotyön tekijät, paikat ja ympäristöt vuonna 2030. HUMAK.
• Paananen, E. Piiroinen, M., & Uustalo, K. (toim.) (2022). Etsivän nuorisotyön käsikirja. Into – etsivä nuorisotyö ja työpajatoiminta ry., Kohdennetun nuorisotyön osaamiskeskus.
• Porkka, J. & Valtonen, M. (toim.) (2020). Innostava ja kohtaava kasvatus. Kirkon kasvatuksen barometri 2020. Kirkon tutkimuskeskuksen verkkojulkaisuja 65.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi suorittaa kirjallisin tehtävin tai opinnollistamalla.

Erityisistä syistä koko opintojaksoa koskevasta valinnaisesta suoritustavasta tulee sopia jakson vastuulehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa ennen opintojakson alkua.

Opinnollistamisen edellytyksenä on, että opiskelija on samaan aikaan esim. määräaikaisessa nuorisotyönohjaajan työsuhteessa tai hänellä on muuten mahdollisuus toimia nuorisotyönohjaajan työtehtävissä seurakunnassa.

Yksittäisten pakollisten luentojen ja seminaarien osalta valinnainen suoritustapa on kirjallinen tehtävä, jonka saa opettajalta pyydettäessä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

HAR2 -seurakuntaharjoittelun aloittaminen edellyttää KNA1- ja 2-jaksojen suorittamista, ellei asiasta ole opon kanssa muuta sovittu.

Oppimistehtävien tekemiseen voi sisältyä erikseen sovittaessa yhteistyötä seurakunnan kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sovitaan toteutuskohtaisesti

Kansainvälisyys

Opintojaksolla on mahdollista olla kansainvälisiä luentovierailijoita

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan pitää varautua ja sitoutua pakolliseen lähiopetukseen. Lähiopetuksen ja seminaarityöskentelyn lisäksi työaikaa tarvitaan verkkokeskusteluihin, oppimistehtävien tekemiseen ja oppimateriaaliin perehtymiseen.

1 op = 27 h

Sisällön jaksotus

Jakson työskentely käynnistyy orientaatiolla, jonka jälkeen seuraa lähiopetusta ja itsenäistä perehtymistä oppimateriaaleihin sekä verkkokeskusteluja. Verkkokeskusteluiden jälkeen opiskelija tekee omaan kasvatusajatteluunsa ja nuorisotyön teologiaansa liittyvän Teesit -oppimistehtävän ja LAVA -oppimistehtävän. Opintojakso päättyy Teesit -seminaariin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksyttyyn opintosuoritukseen vaaditaan opiskelijan pakollinen läsnäolo seuraavassa lähiopetuksessa:
1) Orientaatio ja johdantoluento
2) Kirkon kasvatustoiminta -luento
3) Nuorisotyön asiantuntijuus monialaisissa verkostoissa -luento
4) Teesit -tehtävän seminaari
5) Lava -tehtävän seminaari

Tämän lisäksi opiskelijan pitää tehdä hyväksytysti seuraavat oppimistehtävät:
• Kasvatusajatteluun, teologiaan, etiikkaan ja perhelähtöisyyteen liittyvät verkkokeskustelutehtävät
• Teesit -tehtävä
• Lava -tehtävä


Osaamisen arvioinnissa käytetään opintojen keskivaiheen arviointikriteereitä: file:///C:/Users/xritsam/Downloads/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_AMK.pdf

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

01.03.2023 - 19.03.2023

Ajoitus

11.09.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

75 % Lähiopetus, 25 % Etäopetus

Yksikkö

Kirkolliset tutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 333

Koulutus
  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
  • Sanna Jattu
  • Tiina Häkkinen
Ryhmät
  • A52sosn
    A52sosn

Tavoitteet

Opiskelija
- jäsentää nuorisotyön teologisia ja pedagogisia perusteita ja rakentaa omaa nuorisotyön teologiaansa
- jäsentää kasvatuksen viran teologisia perusteita osana omaa ammatillista identiteettiään
- tuntee kirkon kasvatustoiminnan tavoitteet, organisoitumisen ja työtavat
- tietää yhteiskunnallisen nuorisotyön toimintaympäristöt ja osaa toimia nuorisotyön ja kristillisen kasvatuksen asiantuntijana monialaisissa verkostoissa
- tunnistaa lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä yhteiskunnassa ja kirkossa sekä haluaa vaikuttaa niihin sosiaalisen oikeudenmukaisuuden toteutumiseksi
- tunnistaa lasten ja nuorten kanssa toimimiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja osaa toimia eettisesti vastuullisella tavalla

Sisältö

- kirkon nuorisotyön teologia ja pedagogiikka
- kirkon ja kristillisten järjestöjen kasvatustoiminta
- nuorisotyönohjaajan asiantuntijuus ja siihen liittyvät osaamistarpeet seurakunnassa ja monialaisissa verkostoissa
- kirkon kasvatustoiminnan kehittämisasiakirjat ja muut ajankohtaiset linjaukset ja niiden mukaiset toimintaperiaatteet
- yhteiskunnallisen nuorisotyön toimintaympäristöt ja nuorisolaki

Opetusmenetelmät

Opintosuoritus koostuu aktiivisesta osallistumisesta lähiopetukseen.

HUOM: Pakolliset lähiopetuskerrat on mainittu arvioinnit -kohdassa. Lisäksi opiskelijan on tehtävä hyväksytysti verkkokeskustelutehtävät sekä Teesit- ja LAVA -oppimistehtävät ja osallistuttava niihin liittyviin seminaareihin.

Oppimateriaalit

Suoritettava oppimateriaali

• Kauppila, H. (toim.) (2021.) Kasvu vapauteen – Nuoren rinnalla seurakunnassa. Kirjapaja. Soveltuvin osin, suoritettavat artikkelit ilmoitetaan opetuksen ja verkkokeskusteluiden yhteydessä.
• Kirkon nuorisotyön eettiset ohjeet.
• Kokkonen, J. (2023). Huomenna kaikki on paremmin. Kirkon kasvatus toivon mahdollistajana. Kirjapaja. s. 94-106 (alaluku Lapsen oikeudet).
• Kokkonen, J. & Ojell, R. (toim.) (2022). Jokainen on tärkeä. Kansallisen lapsistrategian toimeenpano Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa. Suomen ev.-lut. kirkon julkaisuja 128. Kirkko ja toiminta.
• Nuorisotyönohjaajan ydinosaamiskuvaus
• Nuorten vaikuttamistoiminta
• Perhelähtöisen seurakunnan suuntaviivat
• Porkka, J. & Valtonen, M. (2023). Lupa uskoa ja kasvaa. Kirkon kasvatuksen barometri 2022. Suomen ev.-lut. kirkon tutkimusjulkaisuja 141. Soveltuvin osin, sivut ilmoitetaan opetuksen yhteydessä.
• Rauas, M. (2019). Pieniä tekoja, suuria asioita. Nuorisotyön eettinen näkökulma. HUMAK. Humanistisen ammattikorkeakoulun julkaisuja 99.

Oheismateriaali

• Kokkonen, J. (toim.) (2018). Kirkon kasvatus vuonna 2030: Kristillisen uskon välittymisen haasteita ja mahdollisuuksia: kirkon tulevaisuusselonteko 2018. Kirkkohallitus
• Malm, K. (2021). ”Parempi vaihtoehto kuin 80-luvun Suomi”? Nuorisotyön tekijät, paikat ja ympäristöt vuonna 2030. HUMAK.
• Paananen, E. Piiroinen, M., & Uustalo, K. (toim.) (2022). Etsivän nuorisotyön käsikirja. Into – etsivä nuorisotyö ja työpajatoiminta ry., Kohdennetun nuorisotyön osaamiskeskus.
• Porkka, J. & Valtonen, M. (toim.) (2020). Innostava ja kohtaava kasvatus. Kirkon kasvatuksen barometri 2020. Kirkon tutkimuskeskuksen verkkojulkaisuja 65.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi suorittaa kirjallisin tehtävin tai opinnollistamalla.

Erityisistä syistä koko opintojaksoa koskevasta valinnaisesta suoritustavasta tulee sopia jakson vastuulehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa ennen opintojakson alkua.

Opinnollistamisen edellytyksenä on, että opiskelija on samaan aikaan esim. määräaikaisessa nuorisotyönohjaajan työsuhteessa tai hänellä on muuten mahdollisuus toimia nuorisotyönohjaajan työtehtävissä seurakunnassa.

Yksittäisten pakollisten luentojen ja seminaarien osalta valinnainen suoritustapa on kirjallinen tehtävä, jonka saa opettajalta pyydettäessä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

HAR2 -seurakuntaharjoittelun aloittaminen edellyttää KNA1- ja 2-jaksojen suorittamista, ellei asiasta ole opon kanssa muuta sovittu.

Oppimistehtävien tekemiseen voi sisältyä erikseen sovittaessa yhteistyötä seurakunnan kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sovitaan toteutuskohtaisesti

Kansainvälisyys

Opintojaksolla on mahdollista olla kansainvälisiä luentovierailijoita

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan pitää varautua ja sitoutua pakolliseen lähiopetukseen. Lähiopetuksen ja seminaarityöskentelyn lisäksi työaikaa tarvitaan verkkokeskusteluihin, oppimistehtävien tekemiseen ja oppimateriaaliin perehtymiseen.

1 op = 27 h

Sisällön jaksotus

Jakson työskentely käynnistyy orientaatiolla, jonka jälkeen seuraa lähiopetusta ja itsenäistä perehtymistä oppimateriaaleihin sekä verkkokeskusteluja. Verkkokeskusteluiden jälkeen opiskelija tekee omaan kasvatusajatteluunsa ja nuorisotyön teologiaansa liittyvän Teesit -oppimistehtävän ja LAVA -oppimistehtävän. Opintojakso päättyy Teesit -seminaariin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksyttyyn opintosuoritukseen vaaditaan opiskelijan pakollinen läsnäolo seuraavassa lähiopetuksessa:
1) Orientaatio ja johdantoluento
2) Kirkon kasvatustoiminta -luento
3) Nuorisotyön asiantuntijuus monialaisissa verkostoissa -luento
4) Teesit -tehtävän seminaari
5) Lava -tehtävän seminaari

Tämän lisäksi opiskelijan pitää tehdä hyväksytysti seuraavat oppimistehtävät:
• Kasvatusajatteluun, teologiaan, etiikkaan ja perhelähtöisyyteen liittyvät verkkokeskustelutehtävät
• Teesit -tehtävä
• Lava -tehtävä


Osaamisen arvioinnissa käytetään opintojen keskivaiheen arviointikriteereitä: file:///C:/Users/xritsam/Downloads/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_AMK.pdf

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

19.09.2022 - 09.10.2022

Ajoitus

13.02.2023 - 19.05.2023

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kirkolliset tutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 333

Koulutus
  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
  • Sanna Jattu
  • Tiina Häkkinen
Ryhmät
  • A51sosn
    A51sosn

Tavoitteet

Opiskelija
- jäsentää nuorisotyön teologisia ja pedagogisia perusteita ja rakentaa omaa nuorisotyön teologiaansa
- jäsentää kasvatuksen viran teologisia perusteita osana omaa ammatillista identiteettiään
- tuntee kirkon kasvatustoiminnan tavoitteet, organisoitumisen ja työtavat
- tietää yhteiskunnallisen nuorisotyön toimintaympäristöt ja osaa toimia nuorisotyön ja kristillisen kasvatuksen asiantuntijana monialaisissa verkostoissa
- tunnistaa lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä yhteiskunnassa ja kirkossa sekä haluaa vaikuttaa niihin sosiaalisen oikeudenmukaisuuden toteutumiseksi
- tunnistaa lasten ja nuorten kanssa toimimiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja osaa toimia eettisesti vastuullisella tavalla

Sisältö

- kirkon nuorisotyön teologia ja pedagogiikka
- kirkon ja kristillisten järjestöjen kasvatustoiminta
- nuorisotyönohjaajan asiantuntijuus ja siihen liittyvät osaamistarpeet seurakunnassa ja monialaisissa verkostoissa
- kirkon kasvatustoiminnan kehittämisasiakirjat ja muut ajankohtaiset linjaukset ja niiden mukaiset toimintaperiaatteet
- yhteiskunnallisen nuorisotyön toimintaympäristöt ja nuorisolaki

Opetusmenetelmät

Opintosuoritus koostuu aktiivisesta osallistumisesta lähiopetukseen.

HUOM: Pakolliset lähiopetuskerrat on mainittu arvioinnit -kohdassa. Lisäksi opiskelijan on tehtävä hyväksytysti verkkokeskustelutehtävät sekä Teesit- ja LAVA -oppimistehtävät ja osallistuttava niihin liittyviin seminaareihin.

Aika ja paikka

7.12.2022 TH

Oppimateriaalit

Suoritettava oppimateriaali

• Kauppila, H. (toim.) (2021). Kasvu vapauteen - Nuoren rinnalla seurakunnassa. Kirjapaja. Soveltuvin osin, suoritettavat artikkelit ilmoitetaan opetuksen ja verkkokeskusteluiden yhteydessä.
• Porkka, J. & Valtonen, M. (toim.) (2020). Innostava ja kohtaava kasvatus. Kirkon kasvatuksen barometri 2020. Kirkon tutkimuskeskuksen verkkojulkaisuja 65. Soveltuvin osin, sivut ilmoitetaan opetuksen yhteydessä.
• Rauas, M. (2019). Pieniä tekoja, suuria asioita. Nuorisotyön eettinen näkökulma. HUMAK. Humanistinen ammattikorkeakoulun julkaisuja 99.
• Kirkon nuorisotyön eettiset ohjeet
• Lapsivaikutusten arviointi kirkossa, LAVA -materiaali
• Nuorisotyönohjaajan ydinosaamiskuvaus
• Nuorten vaikuttamistoiminta
• Perhelähtöisen seurakunnan suuntaviivat

Oheismateriaali

Häkkinen, T. (2016). Kun Paulo Freire ja Fredrik Modèus tulevat nuorteniltaan. Teoksessa R. Gothóni, M, Malkavaara, & M. Valtonen (toim.) Muutosvoimaa - tutkielmia Diakista ja teologiasta. Diakonia-ammattikorkeakoulu, puheenvuoroja 3. s. 137-150.

Kokkonen, J. (toim.) (2018). Kirkon kasvatus vuonna 2030: Kristillisen uskon välittymisen haasteita ja mahdollisuuksia: kirkon tulevaisuusselonteko 2018. Kirkkohallitus.

Malm, K. (2021). "Parempi vaihtoehto kuin 80-luvun Suomi"? Nuorisotyön tekijät, paikat ja ympäristöt vuonna 2030. HUMAK.

Paananen, E., Piiroinen, M., & Uustalo, K. (toim.) (2022). Etsivän nuorisotyön käsikirja. Into - etsivä nuorisotyö ja työpajatoiminta ry., Kohdennetun nuorisotyön osaamiskeskus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi suorittaa kirjallisin tehtävin tai opinnollistamalla.

Erityisistä syistä koko opintojaksoa koskevasta valinnaisesta suoritustavasta tulee sopia jakson vastuulehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa ennen opintojakson alkua.

Opinnollistamisen edellytyksenä on, että opiskelija on samaan aikaan esim. määräaikaisessa nuorisotyönohjaajan työsuhteessa tai hänellä on muuten mahdollisuus toimia nuorisotyönohjaajan työtehtävissä seurakunnassa.

Yksittäisten pakollisten luentojen ja seminaarien osalta valinnainen suoritustapa on kirjallinen tehtävä, jonka saa opettajalta pyydettäessä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

HAR2 -seurakuntaharjoittelun aloittaminen edellyttää KNA1- ja 2-jaksojen suorittamista, ellei asiasta ole opon kanssa muuta sovittu.

Oppimistehtävien tekemiseen voi sisältyä erikseen sovittaessa yhteistyötä seurakunnan kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sovitaan toteutuskohtaisesti

Kansainvälisyys

Opintojaksolla on mahdollista olla kansainvälisiä luentovierailijoita

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan pitää varautua ja sitoutua pakolliseen lähiopetukseen. Lähiopetuksen ja seminaarityöskentelyn lisäksi työaikaa tarvitaan verkkokeskusteluihin, oppimistehtävien tekemiseen ja oppimateriaaliin perehtymiseen.

1 op = 27 h

Sisällön jaksotus

Jakson työskentely käynnistyy orientaatiolla, jonka jälkeen seuraa lähiopetusta ja itsenäistä perehtymistä oppimateriaaleihin sekä verkkokeskusteluja. Verkkokeskusteluiden jälkeen opiskelija tekee omaan kasvatusajatteluunsa ja nuorisotyön teologiaansa liittyvän Teesit -oppimistehtävän ja LAVA -oppimistehtävän. Opintojakso päättyy Teesit -seminaariin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksyttyyn opintosuoritukseen vaaditaan opiskelijan pakollinen läsnäolo seuraavassa lähiopetuksessa:
1) Orientaatio ja johdantoluento
2) Kirkon kasvatustoiminta -luento
3) Nuorisotyön asiantuntijuus monialaisissa verkostoissa -luento
4) Teesit -tehtävän seminaari
5) Lava -tehtävän seminaari

Tämän lisäksi opiskelijan pitää tehdä hyväksytysti seuraavat oppimistehtävät:
• Kasvatusajatteluun, teologiaan, etiikkaan ja perhelähtöisyyteen liittyvät verkkokeskustelutehtävät
• Teesit -tehtävä
• Lava -tehtävä


Osaamisen arvioinnissa käytetään opintojen keskivaiheen arviointikriteereitä: file:///C:/Users/xritsam/Downloads/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_AMK.pdf

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

01.03.2022 - 18.03.2022

Ajoitus

12.09.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

75 % Lähiopetus, 25 % Etäopetus

Yksikkö

Kirkolliset tutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 333

Koulutus
  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
  • Sanna Jattu
  • Tiina Häkkinen
Ryhmät
  • A50sosn
    A50sosn

Tavoitteet

Opiskelija
- jäsentää nuorisotyön teologisia ja pedagogisia perusteita ja rakentaa omaa nuorisotyön teologiaansa
- jäsentää kasvatuksen viran teologisia perusteita osana omaa ammatillista identiteettiään
- tuntee kirkon kasvatustoiminnan tavoitteet, organisoitumisen ja työtavat
- tietää yhteiskunnallisen nuorisotyön toimintaympäristöt ja osaa toimia nuorisotyön ja kristillisen kasvatuksen asiantuntijana monialaisissa verkostoissa
- tunnistaa lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä yhteiskunnassa ja kirkossa sekä haluaa vaikuttaa niihin sosiaalisen oikeudenmukaisuuden toteutumiseksi
- tunnistaa lasten ja nuorten kanssa toimimiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja osaa toimia eettisesti vastuullisella tavalla

Sisältö

- kirkon nuorisotyön teologia ja pedagogiikka
- kirkon ja kristillisten järjestöjen kasvatustoiminta
- nuorisotyönohjaajan asiantuntijuus ja siihen liittyvät osaamistarpeet seurakunnassa ja monialaisissa verkostoissa
- kirkon kasvatustoiminnan kehittämisasiakirjat ja muut ajankohtaiset linjaukset ja niiden mukaiset toimintaperiaatteet
- yhteiskunnallisen nuorisotyön toimintaympäristöt ja nuorisolaki

Opetusmenetelmät

Hyväksytty opintosuoritus koostuu lähiopetukseen, verkkokeskusteluun, pienryhmätyöskentelyyn ja seminaarityöskentelyyn osallistumisesta sekä kirjallisen oppimistehtävän hyväksytystä suorittamisesta. Lähiopetukseen osallistuminen on osa jakson suoritusta ja poissaolot on korvattava.

Oppimateriaalit

Tänne tulee linkki libguidesiin

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi suorittaa kirjallisin tehtävin tai yhteistyössä työelämän kanssa, näistä mahdollisista suoritustavoista sovitaan ennen opintojakson alkua opettajan kanssa. Edellytyksenä tälle voi olla esimerkiksi alaan liittyvä aiempi koulutus ja/tai työkokemus.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Luentovierailijoita, oppimistehtäviin liittyvä mahdollinen työelämäyhteistyö

Kansainvälisyys

Opintojaksolla on mahdollista olla kansainvälisiä luentovierailijoita

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija saa opintojaksosta parhaan hyödyn irti varatessaan työaikaa verkkokeskusteluihin ja oppimistehtäviin

Sisällön jaksotus

Jakson työskentely käynnistyy orientaatiolla, jonka jälkeen seuraa lähiopetusta ja itsenäistä perehtymistä oppimateriaaleihin sekä verkkokeskusteluja. Verkkokeskusteluiden jälkeen opiskelija tekee omaan kasvatusajatteluunsa ja nuorisotyön teologiaansa liittyvän oppimistehtävän. Opintojakso päättyy seminaariin.

Lisätietoja opiskelijoille

HAR22-srk-harjoittelun aloittaminen edellyttää KNA1- ja 2-jaksojen suorittamista, ellei perustelluista syistä asiasta ole opon kanssa muuta sovittu

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arvioinnissa käytetään opintojen keskivaiheen arviointikriteereitä: file:///C:/Users/xritsam/Downloads/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_AMK.pdf

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

13.09.2021 - 05.10.2021

Ajoitus

17.01.2022 - 20.05.2022

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

75 % Lähiopetus, 25 % Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot (temkok 1-3)

Kampus

Helsinki

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 300

Koulutus
  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
  • Sanna Jattu
  • Tiina Häkkinen
Ryhmät
  • A49sosn
    A49sosn

Tavoitteet

Opiskelija
- jäsentää nuorisotyön teologisia ja pedagogisia perusteita ja rakentaa omaa nuorisotyön teologiaansa
- jäsentää kasvatuksen viran teologisia perusteita osana omaa ammatillista identiteettiään
- tuntee kirkon kasvatustoiminnan tavoitteet, organisoitumisen ja työtavat
- tietää yhteiskunnallisen nuorisotyön toimintaympäristöt ja osaa toimia nuorisotyön ja kristillisen kasvatuksen asiantuntijana monialaisissa verkostoissa
- tunnistaa lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä yhteiskunnassa ja kirkossa sekä haluaa vaikuttaa niihin sosiaalisen oikeudenmukaisuuden toteutumiseksi
- tunnistaa lasten ja nuorten kanssa toimimiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja osaa toimia eettisesti vastuullisella tavalla

Sisältö

- kirkon nuorisotyön teologia ja pedagogiikka
- kirkon ja kristillisten järjestöjen kasvatustoiminta
- nuorisotyönohjaajan asiantuntijuus ja siihen liittyvät osaamistarpeet seurakunnassa ja monialaisissa verkostoissa
- kirkon kasvatustoiminnan kehittämisasiakirjat ja muut ajankohtaiset linjaukset ja niiden mukaiset toimintaperiaatteet
- yhteiskunnallisen nuorisotyön toimintaympäristöt ja nuorisolaki

Opetusmenetelmät

Hyväksytty opintosuoritus koostuu lähiopetukseen, verkkokeskusteluun, pienryhmätyöskentelyyn ja seminaarityöskentelyyn osallistumisesta sekä kirjallisen oppimistehtävän hyväksytystä suorittamisesta. Lähiopetukseen osallistuminen on osa jakson suoritusta ja poissaolot on korvattava.

Oppimateriaalit

Tänne tulee linkki libguidesiin

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi suorittaa kirjallisin tehtävin tai yhteistyössä työelämän kanssa, näistä mahdollisista suoritustavoista sovitaan ennen opintojakson alkua opettajan kanssa. Edellytyksenä tälle voi olla esimerkiksi alaan liittyvä aiempi koulutus ja/tai työkokemus.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Luentovierailijoita, oppimistehtäviin liittyvä mahdollinen työelämäyhteistyö

Kansainvälisyys

Opintojaksolla on mahdollista olla kansainvälisiä luentovierailijoita

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija saa opintojaksosta parhaan hyödyn irti varatessaan työaikaa verkkokeskusteluihin ja oppimistehtäviin

Sisällön jaksotus

Jakson työskentely käynnistyy orientaatiolla, jonka jälkeen seuraa lähiopetusta ja itsenäistä perehtymistä oppimateriaaleihin sekä verkkokeskusteluja. Verkkokeskusteluiden jälkeen opiskelija tekee omaan kasvatusajatteluunsa ja nuorisotyön teologiaansa liittyvän oppimistehtävän. Opintojakso päättyy seminaariin.

Lisätietoja opiskelijoille

HAR22-srk-harjoittelun aloittaminen edellyttää KNA1- ja 2-jaksojen suorittamista, ellei perustelluista syistä asiasta ole opon kanssa muuta sovittu

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arvioinnissa käytetään opintojen keskivaiheen arviointikriteereitä: file:///C:/Users/xritsam/Downloads/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_AMK.pdf

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty