Skip to main content

TYÖPS20HKI Public health nurses' work in occupational health care (4cr)

Code: TYÖ0004A15S-3004

General information


Enrollment
02.03.2020 - 18.03.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
19.10.2020 - 13.11.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
BA in Health Care, Public Health Care
Teachers
Jaana Tilli
Course
TYÖ0004A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization TYÖPS20HKI Public health nurses' work in occupational health care TYÖ0004A15S-3004. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0-5

Objective

Students
• know how to explain the principles of good occupational healthcare praxis
• know how to explain key occupational healthcare processes
• know how to evaluate the health impact of work, work communities and work environments
• know how to plan, implement and evaluate necessary suggestions for measures to promote the health of the workplace, work community and individuals
• are familiar with key work-induced illnesses, occupational accident risks and factors affecting occupational health
• are familiar with the principles of incapacity for work and replacement and know how to develop rehabilitative work methods
• know how to analyse the impact of globalisation and culture on work and the wellbeing and ability to function of the working-age population

Content

• principles of good occupational healthcare practices in the work of an occupational nurse and the legislation governing the work
• occupational health care
• workplace survey
• occupational health and safety
• central questions in occupational medicine
• incapacity for work and rehabilitative possibilities
• globalisation and the working life

Materials

Karhula, A.-L. (toim.) (2005). Terveystarkastukset työterveyshuollossa. Helsinki: Työterveyslaitos.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
L 20.1.2006/44 Laki työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta. Saatavilla https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2006/20060044
Martimo, K.-P., Antti-poika, M., Uitti, J. &Aaltonen, M. (2010). Työstä terveyttä. Helsinki: Duodecim.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Saatavuus verkkoaineistona
L21.12.2001/1383. Työterveyshuoltolaki.Saatavilla https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011383
L23.8.2002/738. Työturvallisuuslaki.Saatavilla https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20020738
Uitti, J. (toim.) (2014). Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö: Työterveyslaitos.
Saatavuus Diakin kirjastoissa

Teaching methods

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
-opiskelija tuntee työterveyshuoltolain, hyvän työterveyshuoltokäytännön ja työturvallisuus- ja työsuojelulainsäädännön ja tietää niiden merkityksen työterveyshuollon toteutuksessa
- opiskelija osaa toteuttaa toimintasuunnitelman, työpaikkaselvityksen ja työterveystarkastuksen hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisesti ja harjaantuu niiden tekemisessä
- opiskelija on kustannustietoinen
- opiskelija osaa arvioida työn ja työyhteisön merkitystä työntekijän terveydelle
- opiskelija osaa ohjata ja neuvoa asiakaslähtöisesti terveellisen ja turvallisen työn tekemiseen käyttäen voimavaraistavia ja motivoivia työmenetelmiä
- opiskelija tietää työperäiset sairaudet, jotka käsittävät ammattitaudit ja osittain työperäiset sairaudet, joiden synnyssä työhön liittyvillä tekijöillä on osuutta (meluvammat, rasitussairaudet, hengitystieallergiat, ihotaudit, asbestisairaudet ja syövät)
- opiskelija ymmärtää pitkäaikaissairauksien vaikutuksia työkykyyn ja työntekijän voimavaroihin
- opiskelija osaa havainnoida yleisimmät fyysiset, psyykkiset, kemialliset altisteet ja työtapaturmariskit
- opiskelija tietää vajaakuntoisen työntekijän kuntoutuspolut ja työhön palaamiseen liittyvät riskit sekä osaa käyttää työhön paluussa tukevia työmenetelmiä
- opiskelija osaa huomioida monikulttuurisuuden ja kansainvälistymisen vaikutusta työssä jaksamiseen ja työyhteisön toimivuuteen (kulttuurisensitiivisyys, kielitietoisuus, selkokieli)
- opiskelija harjaantuu toteuttamaan työpaikkaselvityksiä ja TANO-toimintaa hyödyntäen näyttöön perustuvaa tietoa (TTL, TTK, KELA)
- opiskelija ymmärtää työterveyshuollon sopimuskäytäntöjä sekä hinnoittelun ja budjetoinnin perusteita
- opiskelija osaa kirjata, raportoida ja viestiä sekä asiakkaille, asiakasyrityksille, KELAlle että palvelun tuottajalle selkeästi ja ohjeiden mukaisesti
- opiskelija ymmärtää työterveyshuollon digitaalisten palveluiden periaatteet ja etätyökäytäntöjä
- opiskelija ymmärtää asiakkuuden erityisyyden työterveyshuollossa: yksilö, asiakasyritys, yhteiskunta
- opiskelija saa valmiuksia toimia moniammatillisissa tiimeissä ja työryhmissä tunnistaen oman osaamisensa rajat; kollegiaalisuus, mentorointi

Opintosuorituksen kuvaus
1. Itsenäinen opiskelu; orientaatiotehtävä, TTL:n verkkoluennot; suoritettu
2. Aktiivinen osallistuminen luento-opetukseen, jossa luennoitsijoina lehtorit sekä työterveyshuollon ammattihenkilöitä ja asiantuntijoita
3. Työpaikkakäynti ja -selvitys -tehtävä hyv/hyl/ täydennettävä
4. TANO-tehtävä; numeerinen arviointi

Completion alternatives

Opinto-ohjaajan ja vastuuopettajan kanssa sovitun (ja hopsiin kirjatun) perusteella opiskelijan tai opiskelijaryhmän suoritustapa voi poiketa tästä.Opiskelija täydentää osallistumiseen perustuvaa suoritusta tarvittaessa osoittamalla osaamisen sovituilla suorituksilla.

Qualifications

1-6 lukukauden opinnot on oltava suoritettuina.

Further information

AHOT
Jos työterveyshuollon pätevöitymis- tai erikoistumisopinnot suoritettu tai työskentely työterveyshoitajana.
Avoimen AMKin opiskelijalta edellytetään Diakin terveydenhoitajakoulutuksen opetussuunnitelman temaattisten kokonaisuuksien 1- 6 mukaista osaamista.

Go back to top of page