TYÖPS20HKI Public health nurses' work in occupational health care (4cr)
Code: TYÖ0004A15S-3004
General information
- Enrollment
- 02.03.2020 - 18.03.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 19.10.2020 - 13.11.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 50
- Degree programmes
- BA in Health Care, Public Health Care
- Teachers
- Jaana Tilli
- Course
- TYÖ0004A15S
Unfortunately, no reservations were found for the realization TYÖPS20HKI Public health nurses' work in occupational health care TYÖ0004A15S-3004. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
0-5
Objective
Students
• know how to explain the principles of good occupational healthcare praxis
• know how to explain key occupational healthcare processes
• know how to evaluate the health impact of work, work communities and work environments
• know how to plan, implement and evaluate necessary suggestions for measures to promote the health of the workplace, work community and individuals
• are familiar with key work-induced illnesses, occupational accident risks and factors affecting occupational health
• are familiar with the principles of incapacity for work and replacement and know how to develop rehabilitative work methods
• know how to analyse the impact of globalisation and culture on work and the wellbeing and ability to function of the working-age population
Content
• principles of good occupational healthcare practices in the work of an occupational nurse and the legislation governing the work
• occupational health care
• workplace survey
• occupational health and safety
• central questions in occupational medicine
• incapacity for work and rehabilitative possibilities
• globalisation and the working life
Materials
Karhula, A.-L. (toim.) (2005). Terveystarkastukset työterveyshuollossa. Helsinki: Työterveyslaitos.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
L 20.1.2006/44 Laki työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta. Saatavilla https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2006/20060044
Martimo, K.-P., Antti-poika, M., Uitti, J. &Aaltonen, M. (2010). Työstä terveyttä. Helsinki: Duodecim.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Saatavuus verkkoaineistona
L21.12.2001/1383. Työterveyshuoltolaki.Saatavilla https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011383
L23.8.2002/738. Työturvallisuuslaki.Saatavilla https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20020738
Uitti, J. (toim.) (2014). Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö: Työterveyslaitos.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Teaching methods
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
-opiskelija tuntee työterveyshuoltolain, hyvän työterveyshuoltokäytännön ja työturvallisuus- ja työsuojelulainsäädännön ja tietää niiden merkityksen työterveyshuollon toteutuksessa
- opiskelija osaa toteuttaa toimintasuunnitelman, työpaikkaselvityksen ja työterveystarkastuksen hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisesti ja harjaantuu niiden tekemisessä
- opiskelija on kustannustietoinen
- opiskelija osaa arvioida työn ja työyhteisön merkitystä työntekijän terveydelle
- opiskelija osaa ohjata ja neuvoa asiakaslähtöisesti terveellisen ja turvallisen työn tekemiseen käyttäen voimavaraistavia ja motivoivia työmenetelmiä
- opiskelija tietää työperäiset sairaudet, jotka käsittävät ammattitaudit ja osittain työperäiset sairaudet, joiden synnyssä työhön liittyvillä tekijöillä on osuutta (meluvammat, rasitussairaudet, hengitystieallergiat, ihotaudit, asbestisairaudet ja syövät)
- opiskelija ymmärtää pitkäaikaissairauksien vaikutuksia työkykyyn ja työntekijän voimavaroihin
- opiskelija osaa havainnoida yleisimmät fyysiset, psyykkiset, kemialliset altisteet ja työtapaturmariskit
- opiskelija tietää vajaakuntoisen työntekijän kuntoutuspolut ja työhön palaamiseen liittyvät riskit sekä osaa käyttää työhön paluussa tukevia työmenetelmiä
- opiskelija osaa huomioida monikulttuurisuuden ja kansainvälistymisen vaikutusta työssä jaksamiseen ja työyhteisön toimivuuteen (kulttuurisensitiivisyys, kielitietoisuus, selkokieli)
- opiskelija harjaantuu toteuttamaan työpaikkaselvityksiä ja TANO-toimintaa hyödyntäen näyttöön perustuvaa tietoa (TTL, TTK, KELA)
- opiskelija ymmärtää työterveyshuollon sopimuskäytäntöjä sekä hinnoittelun ja budjetoinnin perusteita
- opiskelija osaa kirjata, raportoida ja viestiä sekä asiakkaille, asiakasyrityksille, KELAlle että palvelun tuottajalle selkeästi ja ohjeiden mukaisesti
- opiskelija ymmärtää työterveyshuollon digitaalisten palveluiden periaatteet ja etätyökäytäntöjä
- opiskelija ymmärtää asiakkuuden erityisyyden työterveyshuollossa: yksilö, asiakasyritys, yhteiskunta
- opiskelija saa valmiuksia toimia moniammatillisissa tiimeissä ja työryhmissä tunnistaen oman osaamisensa rajat; kollegiaalisuus, mentorointi
Opintosuorituksen kuvaus
1. Itsenäinen opiskelu; orientaatiotehtävä, TTL:n verkkoluennot; suoritettu
2. Aktiivinen osallistuminen luento-opetukseen, jossa luennoitsijoina lehtorit sekä työterveyshuollon ammattihenkilöitä ja asiantuntijoita
3. Työpaikkakäynti ja -selvitys -tehtävä hyv/hyl/ täydennettävä
4. TANO-tehtävä; numeerinen arviointi
Completion alternatives
Opinto-ohjaajan ja vastuuopettajan kanssa sovitun (ja hopsiin kirjatun) perusteella opiskelijan tai opiskelijaryhmän suoritustapa voi poiketa tästä.Opiskelija täydentää osallistumiseen perustuvaa suoritusta tarvittaessa osoittamalla osaamisen sovituilla suorituksilla.
Qualifications
1-6 lukukauden opinnot on oltava suoritettuina.
Further information
AHOT
Jos työterveyshuollon pätevöitymis- tai erikoistumisopinnot suoritettu tai työskentely työterveyshoitajana.
Avoimen AMKin opiskelijalta edellytetään Diakin terveydenhoitajakoulutuksen opetussuunnitelman temaattisten kokonaisuuksien 1- 6 mukaista osaamista.