MIP01VS19AVOIN Work with mental health problems of children and young people (5cr)
Code: MIP0105A15S-3010
General information
- Timing
- 28.10.2019 - 30.04.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Campus
- Diak joint implementation
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 130
- Degree programmes
- BA in Health Care
- Teachers
- Hanna Rautio
- Course
- MIP0105A15S
Unfortunately, no reservations were found for the realization MIP01VS19AVOIN Work with mental health problems of children and young people MIP0105A15S-3010. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
0-5
Content scheduling
Syksy 2019
Oman ammatillisuuden itsereflektio -ennakkotehtävä (1op)
Kevät 2020
Oppimistehtävä (3op) ja työnohjauksellinen pienryhmätyöskentely (1 op).
Objective
Students
• are familiar with the underlying factors of mental health disorders in children and young people
• know how to support the mental health and psychological wellbeing of children and young people
• know how to develop their readiness for multi-professional and networking work
• are familiar with the services offered to young people in the various operating environments online and how they use the services
• know how to assess the impact of social media to the psychological wellbeing of children and young people.
• know how to steer young people towards reliable e-services
Content
• underlying factors of mental health disorders in children and young people
• psychological wellbeing of children and young people
• multi-professional and networking work
• social media and the psychological wellbeing of children and young people
• e-services for adolescents
Materials
Suoritettava materiaali:
Marttunen, M, Huurre, T, Strandholm, T ja Viialainen, R (2013). Nuorten mielenterveyshäiriöt - Opas nuorten parissa työskenteleville aikuisille. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-647-2
Kumpulainen, K, Aronen, E, Ebeling, H, Marttunen, M, Puura, K ja Sourander, A (toim.) (2017). Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Duodecim. Helsinki. (sov. osin; tiedotetaan MoodleRoomsissa)
Oheismateriaali: nimetty Moodlessa.
Teaching methods
Tarkennetut tavoitteet ja sisällöt:
Opiskelija
-tietää ja tunnistaa lasten ja nuorten mielenterveyden häiriöitä ja niiden taustalla olevia tekijöitä -osaa tukea lapsen ja nuoren mielenterveyttä ja psyykkistä hyvinvointia
-osaa kehittää moniammatillisen ja verkostoituvan työskentelyn valmiuksi-aan
-osaa arvioida sosiaalisen median merkitystä lapsen ja nuoren psyykkiselle hyvinvoinnille
-tietää mitä palveluja nuorille on verkon eri toimintaympäristöissä ja miten he palveluja käyttävät -osaa ohjata nuoria luotettaviin e-Palveluihin
Ydinsisällöt:
Johdatus lasten ja nuorten mielenterveystyöhön
- lapsen ja nuoren kokonaisvaltainen hyvinvointi
- positiivinen mielenterveys -kiintymyssuhteet
Lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöt
- suojaavat ja kuormittavat tekijät
- tyypillisimmät mielenterveyden häiriöt
- nuorten päihteiden käyttö
Tuen suunnittelu ja toteutus
- ohjauksen ja tuen menetelmiä
- moniammatillinen ja verkostoituva työ
Student workload
Opintojakso toteutuu verkko-opintoina (MoodleRooms/Collaborate-virtuaalitila), jolloin opiskelija perehtyy itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin ja tekee opintoihin liittyvät tehtävät.
Oppimistehtävistä käydään keskustelua MoodleRoomsin keskustelualueella vertaisryhmätyöskentelynä. Oppimistehtävien laadinnasta annetaan tarkemmat ohjeet opintojen orientaatiossa. Oppimistehtävien tekeminen tukee valmiuksia kyseenalaistaa omia toimintatapoja ja ennakkokäsityksiä, mikä kehittää ammatillisia valmiuksia työnohjauksellisten keskustelujen ohella.
Opiskelijan tulee osallistua myös kolmeen työnohjaukselliseen pienryhmään opintojen toteutusprosessin aikana (alussa – keskivaiheessa – lopussa).
Qualifications
Soveltuu terveysalan, sosiaalialan tai kirkonalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Terveysalan opiskelijoilla edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijoita koskee myös em. ennakkovaatimukset (muiden AMKien vastaavat opinnot tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).