KIR03PS22HKI Contextual method and Biblical interpretation (2cr)
Code: KIR0302A15S-3032
General information
- Enrollment
 - 01.03.2022 - 18.03.2022
 - Registration for the implementation has ended.
 
- Timing
 - 15.08.2022 - 23.09.2022
 - Implementation has ended.
 
- Number of ECTS credits allocated
 - 2 cr
 
- Local portion
 - 1 cr
 
- Virtual portion
 - 1 cr
 
- Mode of delivery
 - Blended learning
 
- Unit
 - EDUCATION
 
- Campus
 - Helsinki
 
- Teaching languages
 - Finnish
 
- Seats
 - 0 - 333
 
- Degree programmes
 - BA in Health Care, Diaconal Nursing
 
- Teachers
 - Kati Jansa
 
- Course
 - KIR0302A15S
 
Unfortunately, no reservations were found for the realization KIR03PS22HKI Contextual method and Biblical interpretation KIR0302A15S-3032. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
0-5
                    
Objective
Opiskelija
 - tuntee kontekstuaalisen teologian perusteet ja sen soveltamismahdollisuudet
                    
Content
- kontekstuaalinen teologia ja sen soveltamismahdollisuudet
                    
Materials
Pakollisena: Latvus, Kari 2002. Arjen teologia. Johdatus kontekstuaaliseen raamatuntulkintaan.
TAI
Latvus, K., Häkkinen, S., & von Weissenberg, H. (2010). Köyhien Raamattu. Helsinki: Kirjapaja.
Suositeltava kirjallisuus:
Pears, A. (2010). Doing contextual theology. London ; New York: Routledge. 
Pearsin teos on luettavissa e-kirjana kun kirjautuneena Diakin Finna-verkkoon
                    
Teaching methods
Opiskelija ymmärtää kontekstuaalisen teologian teologian tekemiseksi konteksti (aika, paikka, ihmiset jne) huomioiden ja saa välineitä Raamatun tulkintaan muuttuvassa yhteiskunnallisessa ja kirkollisessa tilanteessa.
Opintosuorituksen kuvaus
•Kontekstuaalisen teologian perusteet
•Vapautuksen teologia ja muut kontekstuaalisen teologian suuntaukset
•Kontekstuaalinen raamatuntulkinta
•Kontekstuaalisen teologian soveltamismahdollisuudet
Opintojakso koostuu johdantoluennoista sekä ryhmässä toteutettavasta tehtävästä. 
Oppimistehtävä: Opiskelijat perehtyvät ryhmissä yhteen kontekstuaalisen teologian suuntauksista. Sen pohjalta tehdään ryhmätehtävä, joka pitää sisällään sekä kyseisen suuntauksen keskeiset piirteet ja käsitteet sekä raamatuntulkinnallisen sovelluksen. Raamatun tekstin analyysissa hyödynnetään eksegeettistä tutkimuskirjallisuutta ja huomioidaan erilaiset kontekstit (tekstin alkuperäinen historiallinen konteksti, kontekstuaalisten teologioiden anti tulkinnalle sekä oman kontekstin vaikutuksen tiedostaminen). 
Työskentelyn loppuseminaari
•Seminaarissa jaetaan kokemuksia ja oivalluksia sekä kehittämisideoita oman ja toisten raporttien pohjalta.
                    
Employer connections
Opiskelijatiimi tekee paikallista teologiaa yhteisöpajoissa (työttömien ruokailu, fillaripaja, vanhusten palvelutalo jne.) yhdessä osallistujien kanssa. Tapahtuman raportointi pitää sisällään suunnitelman, toteutuksen, arvioinnin sekä osallistujien palautteen.
Huom! Yhteisöpajana sama kuin Kirkon kansainvälinen ja monikulttuurinen työ oppimistehtävässä.
OSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa totsuissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat.
TKI-pisteet
                    
Completion alternatives
Kirjatentti
                    
Qualifications
Diakonian ja kristillisen kasvatuksen teologiset perusteet I (5op)
Diakonian ja kristillisen kasvatuksen teologiset perusteet II (5op)
Diakonian ja kristillisen kasvatuksen ammatillisuus (5op)
                    
Further information
Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa ja hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.