AKEPS24HKI-SOS Encounters and professional interaction (5cr)
Code: AKE0105A20S-3039
General information
- Enrollment
- 01.03.2024 - 18.03.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 23.09.2024 - 03.11.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Sosiaali- ja kirkonala
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Degree programmes
- BA of Social Services
- Teachers
- Sanna-Maija Kohonen
- Päivi Pässilä
- Mika Alavaikko
- Course
- AKE0105A20S
Realization has 15 reservations. Total duration of reservations is 54 h 0 min.
| Time | Topic | Location |
|---|---|---|
|
Mon 23.09.2024 time 08:30 - 11:30 (3 h 0 min) |
AKE/ Aloitusinfo, luento ja ryhmäjako |
HKI-222
luokka 222
|
|
Mon 23.09.2024 time 12:30 - 15:30 (3 h 0 min) |
AKE/ Tiimityöskentely |
HKI-222
luokka 222
|
|
Wed 25.09.2024 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
AKE/ Viestintä ja vuorovaikutus, A-ryhmä |
HKI-400
4. krs kaarre
|
|
Thu 26.09.2024 time 09:00 - 11:15 (2 h 15 min) |
AKE/ Ohjaus, A-ryhmä |
Zoom
|
|
Thu 26.09.2024 time 09:00 - 11:15 (2 h 15 min) |
AKE/ Ohjaus, B-ryhmä |
Zoom
|
|
Thu 26.09.2024 time 14:15 - 15:45 (1 h 30 min) |
AKE/ Viestintä ja vuorovaikutus, B-ryhmä |
HKI-400
4. krs kaarre
|
|
Thu 03.10.2024 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
AKE/ Vuorovaikutus ryhmässä |
HKI-327
Luokka 327
|
|
Mon 07.10.2024 time 10:15 - 11:45 (1 h 30 min) |
AKE/ Luento |
HKI-222
luokka 222
|
|
Tue 08.10.2024 time 08:30 - 14:00 (5 h 30 min) |
AKE/ Haastavat vuorovaikutustilanteet |
HKI-332a
Iso luentosali 332a
|
|
Thu 10.10.2024 time 08:30 - 10:00 (1 h 30 min) |
AKE/ Luento |
HKI-222
luokka 222
|
|
Tue 15.10.2024 time 09:00 - 16:00 (7 h 0 min) |
AKE/ Itsenäinen tiimityöskentely |
|
|
Tue 15.10.2024 time 13:00 - 14:00 (1 h 0 min) |
AKE / Ryhmätyön tukipaja (vapaaehtoinen) |
Zoom
|
|
Thu 17.10.2024 time 09:00 - 16:00 (7 h 0 min) |
AKE/ Itsenäinen tiimityöskentely |
|
|
Thu 24.10.2024 time 09:00 - 16:00 (7 h 0 min) |
AKE/ Seminaari A-ryhmä |
HKI-331
Luokka 331
|
|
Fri 25.10.2024 time 08:30 - 15:30 (7 h 0 min) |
AKE Seminaari B-ryhmä |
HKI-331
Luokka 331
|
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Objective
Students
• know how to develop their interaction skills in ethically sensitive human rights-related interactions with all kinds of people in various life situations
• know how to use plain language
• understand the customer’s diversity, multiculturality, life history and experiences as the basis for encounters and actions
• know how to consider safety with challenging customer groups
• are familiar with group dynamics and know how to act in groups
• know how to reflect on their actions and interaction skills
Content
• interaction skills
• professional ethics in their field
• plain language
• diverse and multicultural customers
• activity in groups
• basics of occupational safety
• professional reflection skills
Location and time
lukujärjestyksen mukaan
Materials
Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus : dialoginen asiakastyö. Edita.
tai
Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus.
Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A. L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27–57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-359-9
Jokin seuraavista:
Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.
Niemistö, R. ( 2007 tai vanhempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.
Suoninen, E.,Pirttilä-Backman, A-M.,Lahikainen, AR.(2013 tai vanhempi). Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro. Luvut 1, 2, 4 ja 5.
Lisäksi: Käytä myös YHT1 jakson kirjallisuutta ja ammattieettisiä ohjeita soveltuvin osin:
Juujärvi, S., Myyry, L., & Pesso, K. (2007 tai uudempi). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi. TAI YHT 1- jakson etikan luennot
Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia. (2017). Arki, arvot ja etiikka: sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/
Teaching methods
Luennot, luentokeskustelut ja oppimistehtävät (tiimisopimus, orientoiva yksilötehtävä, asiakasvuorovaikutus-tiimitehtävä).
Jakson lopussa seminaarityöskentelyssä havainnollistetaan luovasti tiimitehtävän case-kuvaukset ja puretaan asiakasvuorovaikutustilanteet keskustellen.
Completion alternatives
Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa ennen jaksoa käydyn HOPS-keskustelun mukaan.
Tentti: 3 kirjaa sekä 1 artikkeli selkokielestä
1. Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus: Dialoginen asiakastyö. Edita.
tai
Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus.
2. Sundell, L. (2014). Työkaverina pelko: Väkivaltariskien ennakointi ja hallinta. PS-Kustannus.
3. Yksi seuraavista:
Suoninen, E.,Pirttilä-Backman, A-M.,Lahikainen, AR. (2013 tai vanhempi). Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro. Luvut 1, 2, 4 ja 5.
Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.
Niemistö, R. (1998 tai uudempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.
4. Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A. L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27–57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-359-9
Further information
Opetukseen osallistuminen on välttämätöntä, tiimityöskentely alkaa heti aloitusluennolla.