AIK01PK25HKI-SOSKIR Basis of adult and youth social work (5cr)
Code: AIK0105A20S-3038
General information
- Enrollment
- 23.09.2024 - 13.10.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 07.01.2025 - 02.03.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Sosiaali- ja kirkonala
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Degree programmes
- BA of Social Services
- BA of Social Services, Diaconal Work
- BA of Social Services, Christian Youth Work
- BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
- Teachers
- Vilhelmiina Vuori
- Susanna Tanskanen
- Course
- AIK0105A20S
Realization has 16 reservations. Total duration of reservations is 63 h 30 min.
| Time | Topic | Location |
|---|---|---|
|
Wed 08.01.2025 time 08:30 - 10:00 (1 h 30 min) |
AIK01/Hyvinvointi ja huono-osaisuuden haasteet: tutkijoiden näkökulma |
HKI-332b
Iso luentosali 332b
HKI-332a Iso luentosali 332a |
|
Wed 08.01.2025 time 10:15 - 11:45 (1 h 30 min) |
AIK01/Hyvinvointi ja huono-osaisuuden haasteet: tutkijoiden näkökulma |
HKI-332b
Iso luentosali 332b
HKI-332a Iso luentosali 332a |
|
Thu 09.01.2025 time 08:30 - 11:30 (3 h 0 min) |
AIK01/Orientaatio ja aloitusluento |
HKI-222
luokka 222
|
|
Thu 09.01.2025 time 12:30 - 15:30 (3 h 0 min) |
AIK0/Tiimityön käynnistäminen (mukana opintososionomiharjoittelija) |
HKI-222
luokka 222
|
|
Fri 10.01.2025 time 13:00 - 15:30 (2 h 30 min) |
AIK01/Tiimien itsenäinen työskentely |
|
|
Mon 13.01.2025 time 09:00 - 14:00 (5 h 0 min) |
AIK01/Luento |
Zoom, passcode 035384
|
|
Tue 21.01.2025 time 09:00 - 14:00 (5 h 0 min) |
AIK01/Ohjaus (tiimit varaavat tunnin ajan) |
HKI-427
Pieni luokka 427
|
|
Tue 21.01.2025 time 09:00 - 14:00 (5 h 0 min) |
AIK01/Ohjaus (tiimit varaavat tunnin ajan) |
HKI-428
Luokka 428
|
|
Wed 22.01.2025 time 08:30 - 14:00 (5 h 30 min) |
AIK01/Luento |
HKI-332b
Iso luentosali 332b
HKI-332a Iso luentosali 332a |
|
Tue 04.02.2025 time 13:30 - 17:15 (3 h 45 min) |
AIK01 Vierailijaluennot: työllisyyspalvelut, Ohjaamo, Asunto ensin-palvelu |
Zoom 035384
|
|
Wed 05.02.2025 time 08:30 - 14:45 (6 h 15 min) |
AIK01/Luento |
HKI-332b
Iso luentosali 332b
HKI-332a Iso luentosali 332a |
|
Mon 10.02.2025 time 08:30 - 13:30 (5 h 0 min) |
AIK01/Ohjaus (tiimit varaavat tunnin ajan) |
|
|
Mon 10.02.2025 time 08:30 - 13:30 (5 h 0 min) |
AIK01/Ohjaus (tiimit varaavat tunnin ajan) |
HKI-432
Hoitotyön luokka 432
|
|
Thu 27.02.2025 time 08:30 - 13:00 (4 h 30 min) |
AIK01/Työpaja ilmiöseminaarin valmisteluun |
HKI-400
4. krs kaarre
|
|
Thu 27.02.2025 time 13:00 - 14:30 (1 h 30 min) |
AIK01/Vapaaehtoistyön purku |
HKI-332b
Iso luentosali 332b
|
|
Fri 28.02.2025 time 08:30 - 14:00 (5 h 30 min) |
AIK01/Hyvinvointi ja huono-osaisuuden haasteet -ilmiöseminaari |
HKI-300
3. krs kaarre
HKI-326 Tulkkauskoppi 3 HKI-332b Iso luentosali 332b HKI-332a Iso luentosali 332a HKI-328 Luokka 328 HKI-325 Tulkkauskoppi 2 HKI-324 Tulkkauskoppi 1 |
Evaluation scale
0-5
Content scheduling
Opinnot sijoittuvat toisen opiskelulukukauden alkupuolelle
Objective
Students
• are familiar with phenomena related to poverty and underprivileged individuals as well as structures and processes causing marginalisation
• are familiar with the possibilities and challenges of adult and youth social work in preventative, outreach and rehabilitative work
• understand the significance of managing the daily life and promoting inclusion in customer work
• know how to analyse the realisation of human rights as they work with people in various life situations.
Content
• poverty and underprivileged individuals as well as the state of being underprivileged passed down from one generation to the next
• social problems
• structures and processes causing marginalisation
• basis of preventative, outreach and rehabilitative adult and youth social work
• management of daily life and inclusion
• human rights
Materials
Kirjallisessa tehtävässä käytetään lähteenä seuraavia pakollisia materiaaleja:
- kahta suomalaista ja yhtä englanninkielistä tieteellistä artikkelia, jotka tiimi itse valitsee ilmiöön liittyen
- yhtä seuraavista teoksista:
Saari, J., Eskelinen, N., & Björklund, L. (2020). Raskas perintö: Ylisukupolvinen huono-osaisuus Suomessa. Gaudeamus.
tai
Niemelä, M., & Saari, J. (toim.). (2013). Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. (Teemakirja 10). Kelan tutkimusosasto. http://hdl.handle.net/10138/40230
sekä lisäksi muuta ilmiön käsittelyä tukevaa materiaalia.
Teaching methods
Opetuksena järjestetään luentoja, vierailijaluentoja ja ohjausta tiimeille sekä ilmiötehtävän seminaari. Opintojaksoon liittyvä kirjallinen oppimistehtävä ja siihen liittyvä esitys tehdään tiiminä ja oppimistehtävään liittyy opintokäynti työelämään. Työelämäkäyntiin liittyvä opintokäynti voi sisältää vapaaehtoistyötä. Toisen lukukauden opinnoissa sama opiskelijatiimi toimii tämän lukukauden aikana pitkäkestoisesti useiden opintojaksojen aikana.
Ydinsisällöt
- köyhyys ja huono-osaisuus sekä ylisukupolvinen huono-osaisuus
- sosiaaliset ongelmat
- syrjäytymistä aiheuttavat rakenteet ja prosessit
- ennaltaehkäisevän, etsivän ja kuntouttavan aikuis- ja
nuorisososiaalityön lähtökohdat
- arkielämän hallinta ja osallisuus
- ihmisoikeudet
Employer connections
Opiskelijatiimi tutustuu oppimistehtävässä valitsemaansa köyhyyden ja huono-osaisuuden ilmiöön myös työelämäyhteistyössä.
Exam schedules
Opintojaksossa ei ole tenttiä. Arviointiperusteena on kirjallinen ilmiötehtävä ja siihen liittyvä esitys.
International connections
Opintojakso ei toteudu kv-yhteistyössä
Completion alternatives
Opiskelijan vaihtoehtoinen suoritustapa edellyttää opinto-ohjaajan kanssa perusteiden selvittämistä. Vaihtoehtoinen toteutus on kirjallinen yksilötehtävä, jonka teema sovitaan työelämän yhteistyötahon kanssa. Tehtävän pakolliset materiaalit ovat em. artikkelit ja teokset.
Student workload
Opiskelijana tiimityöskentelyyn, työelämäyhteistyöhön ja yksilötyöskentelyyn tulee varautua mm. yhteisen tiimityöskentelyajan löytämiseksi.
Further information
Sinulla tulee olla valmiuksia tiimityöskentelyyn, sähköisen oppimisalustan käyttöön sekä kirjallisen tehtävän tekemisen perusteisiin.
AHOT-hakemuksessa sinun tulee osoittaa monipuolinen opintojakson teemojen hallinta teoriassa ja käytännössä. AHOT-hakemus tehdään Diakin käytänteiden mukaisesti.