MON03VS25DIAK Methods for work with diversity and multicultural social care (5cr)
Code: MON0305A15S-3011
General information
- Enrollment
- 03.03.2025 - 31.05.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 10.11.2025 - 14.12.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Sosiaali- ja kirkonala
- Campus
- Diak joint implementation
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Degree programmes
- BA of Social Services
- Teachers
- Margarita Sakilayan-Latvala
- Sandra Hagman
- Course
- MON0305A15S
Realization has 8 reservations. Total duration of reservations is 23 h 0 min.
| Time | Topic | Location |
|---|---|---|
|
Mon 17.11.2025 time 13:00 - 15:30 (2 h 30 min) |
MON03/ Ohjaustapaaminen 1 |
Zoom
|
|
Mon 01.12.2025 time 08:30 - 11:00 (2 h 30 min) |
MON03/ Ohjaustapaaminen 2 |
Zoom
|
|
Tue 09.12.2025 time 08:30 - 11:30 (3 h 0 min) |
MON03/ Podcastin nauhoittamiset |
HKI-335
Videostudio 335
|
|
Tue 09.12.2025 time 12:30 - 15:30 (3 h 0 min) |
MON03/ Podcastin nauhoittamiset |
HKI-335
Videostudio 335
|
|
Wed 10.12.2025 time 08:30 - 11:30 (3 h 0 min) |
MON03/ Podcastin nauhoittamiset |
HKI-335
Videostudio 335
|
|
Thu 11.12.2025 time 08:30 - 11:30 (3 h 0 min) |
MON03/ Podcastin nauhoittamiset |
HKI-335
Videostudio 335
|
|
Thu 11.12.2025 time 12:30 - 15:30 (3 h 0 min) |
MON03/ Podcastin nauhoittamiset |
HKI-335
Videostudio 335
|
|
Fri 12.12.2025 time 08:30 - 11:30 (3 h 0 min) |
MON03/ Podcastin nauhoittamiset |
HKI-335
Videostudio 335
|
Evaluation scale
0-5
Content scheduling
Kickoff syyskuun alku.
Tutustuminen järjestöön ja ideointi, syyskuu.
Ideapaperi syyskuun loppu.
Hackathon, lokakuun alku.
Projektisuunnitelma syyskuun puoliväli.
Projektin toteutus loka-marraskuu.
Podcast-jaksojen tallentaminen joulukuu.
Lisäksi mon01 ja mon02 opintojaksojen oppituntien teko ja työpajoihin osallistuminen ko. opintojaksojen aikataulussa, pois lukien romaanien lukeminen, lukupäiväkirjat ja lukupiiri.
Objective
Students
• know how to work with diverse customer groups and identify and understand their unique needs
• know how to apply various methods that promote diversity, multiculturality, integration, inclusion and equality in social work and work communities
• know how to critically assess various working methods and develop them to correspond to customer needs
• know how to develop a culturally sensitive working method.
Content
• methods of diverse and multicultural work
• critical reflection of work methods and culturally sensitive work methods
Location and time
Verkkototeutus, mahdollisuus ja suositus osallistua hackathoniin 2.3.10. Helsingin kampuksella. Matkakulut korvataan sopimuksen mukaan. Projektin toteuttaminen opiskelijoiden ja järjestön yhteistyönä sopimalla tavalla.
Materials
Hänninen, H. ym. (toim.) (2016). Vastavuoroinen sosiaalityö. Gaudeamus.
Karjalainen, A. L., Heimonen, K., Huhtinen-Hildén, L., Iivanainen, S., & Öystilä, S. (2019). Luovan toiminnan työtavat: Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus.
Näkki, P., & Sayed. T. (toim.) (2015). Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Otavan kirjapaino.
Raatikainen, E. ym. (2019). Ammattina sosionomi. Sanoma Pro Oy.
Opiskelumateriaali on linkitetty Howspaceen.
Teaching methods
MON-suuntaavat (15 opintopistettä) valinneelle opiskelijalle MON01-03 muodostavat kokonaisuuden, jossa työskennellään kurssirajat ylittävästi moninaisuusteemojen ääressä koko syksyn ajan. MON01 ja MON02 -opintojaksoilla opiskelijat suorittavat kyseisten opintojaksojen oppitunnit Diaklen verkkoalustalla ja osallistuvat työpajatapaamisiin, mutta eivät tee opintojaksojen kirjallista tehtävää ja siihen kuuluvaa romaanin lukua eikä lukupiiriä.
MON03 opintojaksolla ei käytetä Diaklea, vaan menetelmämateriaalit on integroitu osaksi Howspacea, joka toimii opiskelujen pääkanavana koko syksyn MON-opintojen ajan.
MON-suuntaavien opintokokonaisuus toteutuu yhteistyössä Monihelin jäsenjärjestöjen kanssa, joihin opiskelijat tekevät ryhmätöinä moninaisuuden teemaan liittyvän projektin yhteistyössä työelämän kanssa. Opintojakson projekti toteutetaan Monihelin jäsenjärjestöavustuksella.
Opinnot toteutuvat pääosin verkossa, mutta järjestöjen kanssa yhteistyössä tapahtuvat Hackathon-päivät 2.-3.10. järjestetään mahdollisuuksien mukaan Helsingissä lähitoteutuksena. Opiskelijoille korvataan matkakulut. Hybriditoteutus mahdollinen, eli matkustaminen ei ole edellytys opintojen suorittamiselle, mutta vahva suositus.
Tuotoksina opiskelijat tuottavat ideapaperin, teoreettisesti perustellun projektisuunnitelman ja toteuttavat projektin. Projektista raportoidaan opettajien vetämässä podcast-jaksossa, jossa projektiin osallistunut tiimi ja järjestön yhteyshenkilö ovat keskustelevat projektista.
Employer connections
MON-suuntaavat opinnot toteutetaan Monihelin jäsenjärjestöjen kanssa yhteistyössä koko syksyn kestävänä yhteistyönä. Projekti toteutetaan Monihelin jäsenjärjestöavustuksella.
Student workload
Syksyn mittainen pidempi opintokokonaisuus vaatii opiskelijoilta yhteisten aikataulujen tekemistä ja niihin sitoutumista. Lisäksi opiskelijan on pysyttävä MON-opintojen teoriaopintojen tahdissa.
Qualifications
Moninaisuus ja monikulttuurisuus -opinnot (5 op) suoritettu tai vastaavat opinnot.
Edellyttää monikulttuurisuus- ja moninaisuustyön peruskäsitteiden ja toimintaympäristöjen tuntemusta.
Further information
Opiskelijan on hyvä olla perehtynyt seuraaviin asioihin ennen opintojen alkua:
Opiskelija
-tiedostaa globaalin vastuun ja kansainvälisen muuttoliikkeen vaikutukset ihmisten elämässä
-tietää maahanmuuttopolitiikan linjaukset ja keskeisen lainsäädännön Suomessa
-tunnistaa maahanmuuttoon liittyviä henkilökohtaisia ja yhteiskunnallisia prosesseja
-tunnistaa vähemmistöasemaan liittyviä haasteita
-osaa toimia rasismin ja syrjinnän vähentämiseksi ja ehkäisemiseksi
-kehittää ihmisoikeusperusteista työotetta ammatillisessa työssä
Verkkoalustalla mahdollisuus perehtyä näihin sisältöihin tarkemmin oman osaamisen varmistamiseksi.
Opinnot voi suorittaa avoin amk opintoina. AHOT hakemukset tehdään edellisenä lukukautena aikataulujen mukaisesti. AHOT vastaavat Diakin sivuilla.