Skip to main content

MON03VS25DIAK Methods for work with diversity and multicultural social care (5cr)

Code: MON0305A15S-3011

General information


Enrollment
03.03.2025 - 31.05.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
10.11.2025 - 14.12.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Sosiaali- ja kirkonala
Campus
Diak joint implementation
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
BA of Social Services
Teachers
Margarita Sakilayan-Latvala
Sandra Hagman
Course
MON0305A15S

Realization has 8 reservations. Total duration of reservations is 23 h 0 min.

Time Topic Location
Mon 17.11.2025 time 13:00 - 15:30
(2 h 30 min)
MON03/ Ohjaustapaaminen 1
Zoom
Mon 01.12.2025 time 08:30 - 11:00
(2 h 30 min)
MON03/ Ohjaustapaaminen 2
Zoom
Tue 09.12.2025 time 08:30 - 11:30
(3 h 0 min)
MON03/ Podcastin nauhoittamiset
HKI-335 Videostudio 335
Tue 09.12.2025 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
MON03/ Podcastin nauhoittamiset
HKI-335 Videostudio 335
Wed 10.12.2025 time 08:30 - 11:30
(3 h 0 min)
MON03/ Podcastin nauhoittamiset
HKI-335 Videostudio 335
Thu 11.12.2025 time 08:30 - 11:30
(3 h 0 min)
MON03/ Podcastin nauhoittamiset
HKI-335 Videostudio 335
Thu 11.12.2025 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
MON03/ Podcastin nauhoittamiset
HKI-335 Videostudio 335
Fri 12.12.2025 time 08:30 - 11:30
(3 h 0 min)
MON03/ Podcastin nauhoittamiset
HKI-335 Videostudio 335
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

0-5

Content scheduling

Kickoff syyskuun alku.
Tutustuminen järjestöön ja ideointi, syyskuu.
Ideapaperi syyskuun loppu.
Hackathon, lokakuun alku.
Projektisuunnitelma syyskuun puoliväli.
Projektin toteutus loka-marraskuu.
Podcast-jaksojen tallentaminen joulukuu.

Lisäksi mon01 ja mon02 opintojaksojen oppituntien teko ja työpajoihin osallistuminen ko. opintojaksojen aikataulussa, pois lukien romaanien lukeminen, lukupäiväkirjat ja lukupiiri.

Objective

Students
• know how to work with diverse customer groups and identify and understand their unique needs
• know how to apply various methods that promote diversity, multiculturality, integration, inclusion and equality in social work and work communities
• know how to critically assess various working methods and develop them to correspond to customer needs
• know how to develop a culturally sensitive working method.

Content

• methods of diverse and multicultural work
• critical reflection of work methods and culturally sensitive work methods

Location and time

Verkkototeutus, mahdollisuus ja suositus osallistua hackathoniin 2.3.10. Helsingin kampuksella. Matkakulut korvataan sopimuksen mukaan. Projektin toteuttaminen opiskelijoiden ja järjestön yhteistyönä sopimalla tavalla.

Materials

Hänninen, H. ym. (toim.) (2016). Vastavuoroinen sosiaalityö. Gaudeamus.
Karjalainen, A. L., Heimonen, K., Huhtinen-Hildén, L., Iivanainen, S., & Öystilä, S. (2019). Luovan toiminnan työtavat: Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus.
Näkki, P., & Sayed. T. (toim.) (2015). Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Otavan kirjapaino.
Raatikainen, E. ym. (2019). Ammattina sosionomi. Sanoma Pro Oy.

Opiskelumateriaali on linkitetty Howspaceen.

Teaching methods

MON-suuntaavat (15 opintopistettä) valinneelle opiskelijalle MON01-03 muodostavat kokonaisuuden, jossa työskennellään kurssirajat ylittävästi moninaisuusteemojen ääressä koko syksyn ajan. MON01 ja MON02 -opintojaksoilla opiskelijat suorittavat kyseisten opintojaksojen oppitunnit Diaklen verkkoalustalla ja osallistuvat työpajatapaamisiin, mutta eivät tee opintojaksojen kirjallista tehtävää ja siihen kuuluvaa romaanin lukua eikä lukupiiriä.
MON03 opintojaksolla ei käytetä Diaklea, vaan menetelmämateriaalit on integroitu osaksi Howspacea, joka toimii opiskelujen pääkanavana koko syksyn MON-opintojen ajan.
MON-suuntaavien opintokokonaisuus toteutuu yhteistyössä Monihelin jäsenjärjestöjen kanssa, joihin opiskelijat tekevät ryhmätöinä moninaisuuden teemaan liittyvän projektin yhteistyössä työelämän kanssa. Opintojakson projekti toteutetaan Monihelin jäsenjärjestöavustuksella.

Opinnot toteutuvat pääosin verkossa, mutta järjestöjen kanssa yhteistyössä tapahtuvat Hackathon-päivät 2.-3.10. järjestetään mahdollisuuksien mukaan Helsingissä lähitoteutuksena. Opiskelijoille korvataan matkakulut. Hybriditoteutus mahdollinen, eli matkustaminen ei ole edellytys opintojen suorittamiselle, mutta vahva suositus.

Tuotoksina opiskelijat tuottavat ideapaperin, teoreettisesti perustellun projektisuunnitelman ja toteuttavat projektin. Projektista raportoidaan opettajien vetämässä podcast-jaksossa, jossa projektiin osallistunut tiimi ja järjestön yhteyshenkilö ovat keskustelevat projektista.

Employer connections

MON-suuntaavat opinnot toteutetaan Monihelin jäsenjärjestöjen kanssa yhteistyössä koko syksyn kestävänä yhteistyönä. Projekti toteutetaan Monihelin jäsenjärjestöavustuksella.

Student workload

Syksyn mittainen pidempi opintokokonaisuus vaatii opiskelijoilta yhteisten aikataulujen tekemistä ja niihin sitoutumista. Lisäksi opiskelijan on pysyttävä MON-opintojen teoriaopintojen tahdissa.

Qualifications

Moninaisuus ja monikulttuurisuus -opinnot (5 op) suoritettu tai vastaavat opinnot.
Edellyttää monikulttuurisuus- ja moninaisuustyön peruskäsitteiden ja toimintaympäristöjen tuntemusta.

Further information

Opiskelijan on hyvä olla perehtynyt seuraaviin asioihin ennen opintojen alkua:
Opiskelija
-tiedostaa globaalin vastuun ja kansainvälisen muuttoliikkeen vaikutukset ihmisten elämässä
-tietää maahanmuuttopolitiikan linjaukset ja keskeisen lainsäädännön Suomessa
-tunnistaa maahanmuuttoon liittyviä henkilökohtaisia ja yhteiskunnallisia prosesseja
-tunnistaa vähemmistöasemaan liittyviä haasteita
-osaa toimia rasismin ja syrjinnän vähentämiseksi ja ehkäisemiseksi
-kehittää ihmisoikeusperusteista työotetta ammatillisessa työssä
Verkkoalustalla mahdollisuus perehtyä näihin sisältöihin tarkemmin oman osaamisen varmistamiseksi.

Opinnot voi suorittaa avoin amk opintoina. AHOT hakemukset tehdään edellisenä lukukautena aikataulujen mukaisesti. AHOT vastaavat Diakin sivuilla.

Go back to top of page