AKE03PS25HKI-SOS Encounters and professional interaction (5cr)
Code: AKE0305A25S-3001
General information
- Enrollment
- 03.03.2025 - 30.03.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 29.09.2025 - 02.11.2025
- Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Sosiaali- ja kirkonala
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Degree programmes
- BA of Social Services
- Teachers
- Sanna-Maija Kohonen
- Jaana Puurunen
- Mika Alavaikko
- Course
- AKE0305A25S
Realization has 14 reservations. Total duration of reservations is 54 h 15 min.
| Time | Topic | Location |
|---|---|---|
|
Tue 30.09.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
AKE03/ Orientaatio |
HKI-331
Luokka 331
|
|
Tue 30.09.2025 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
AKE03 Luento 1 |
HKI-331
Luokka 331
|
|
Wed 01.10.2025 time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) |
AKE03/ Itsenäinen työskentely |
itsenäinen työskentely
|
|
Wed 01.10.2025 time 12:30 - 15:30 (3 h 0 min) |
AKE03/ Luento 2: Viestintä ja vuorovaikutus |
HKI-331
Luokka 331
|
|
Thu 02.10.2025 time 08:30 - 11:00 (2 h 30 min) |
AKE03/ Tehtävän väliohjaus A-ryhmä |
HKI-400
4. krs kaarre
|
|
Thu 02.10.2025 time 08:30 - 11:00 (2 h 30 min) |
AKE03/ Tehtävän väliohjaus B-ryhmä |
HKI-425
Lääkehoidon luokka 425
|
|
Fri 03.10.2025 time 09:00 - 16:00 (7 h 0 min) |
AKE03/ Itsenäinen työskentely |
itsenäinen työskentely
|
|
Mon 06.10.2025 time 12:00 - 15:00 (3 h 0 min) |
AKE03/ Luento 3 |
HKI-332a
Iso luentosali 332a
|
|
Tue 07.10.2025 time 08:30 - 10:00 (1 h 30 min) |
AKE03 Luento 4: Kielitietoinen ohjausote |
HKI-332a
Iso luentosali 332a
|
|
Mon 13.10.2025 time 08:30 - 15:30 (7 h 0 min) |
AKE01+03/ Tehtävien työstäminen |
itsenäinen työskentely
|
|
Thu 23.10.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
AKE03/ Luento 5 |
HKI-328
Luokka 328
|
|
Thu 23.10.2025 time 12:45 - 14:15 (1 h 30 min) |
AKE03/ Luento 6: selkokieli |
HKI-328
Luokka 328
|
|
Thu 30.10.2025 time 08:30 - 15:30 (7 h 0 min) |
AKE03/ Seminaari, A-ryhmä |
HKI-125
Kalasataman kappeli
|
|
Thu 30.10.2025 time 08:30 - 15:30 (7 h 0 min) |
AKE03/ Seminaari, B-ryhmä |
HKI-425
Lääkehoidon luokka 425
|
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Opintojakso alkaa lähi- tai verkko-opetuksella, joka sisältää orientaation opintojaksolle, luento-osuuksia ja oppimistehtävien läpikäynnin. Opetusta on lisäksi lukujärjestykseen merkittyinä kertoina opintojakson aikana sekä opintojakson lopussa on yhteinen seminaari. Tarkemmat ohjeet ovat oppimisalustalla.
Objective
Students
• know how to develop their interaction skills in ethically sensitive human rights-related interactions with all kinds of people in various life situations
• understand the customer’s diversity and life experiences as the basis for interaction and actions
• know the basics of language awareness and simplified language
• know how to consider safety in challenging customer situations
• are familiar with group dynamics and know how to act in groups
• know how to reflect on their actions and interaction skills
Content
• professional people skills and dialogue in customer work
• ethical principles in interactions and customer work
• sensitivity in interactions
• basics of simplified language in social customer work
• language skills
• group activities and dialogue in a group
• basics of occupational safety, anticipation and prevention in challenging customer situations
• professional reflection skills
Location and time
Lukujärjestyksen mukaisesti
Materials
Ammattieettiset ohjeet soveltuvin osin: Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia. (2022). Arki, arvot ja etiikka: sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet.
Hovila, H., & Hyväri, S. (2021). Kielitietoisuus, monikielisyys ja palvelujen saavutettavuus. Teoksessa S. Hyväri, & P. Sahonen (toim.) Monikulttuurisen ohjausosaamisen kehittäminen. Virtaa ohjaukseen -koulutushankkeen tulokset (s. 64–74). (Diak Työelämä 22). Diakonia-ammattikorkeakoulu
Juujärvi, S., Pesso, K., Myyry, L., & Pesso, K. (2007 tai uudempi). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi. tai AKE01:n etiikan luennot
Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A.L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27-57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Lämsä, A-M. ja Hautala T. (2004): Organisaatiokäyttäytymisen perusteet. Edita, Helsinki.
Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus.
Talvio, M. ja Klemola U. (2017): Toimiva vuorovaikutus. PS-kustannus.
https://diak.finna.fi/Record/diana.123783?sid=5126803566
Sihvo, P., & Koski, A. (toim.). (2020). Eettinen toimintamalli: Osaamista tulevaisuuden koulutukseen ja sote-alan työhön. (B, Oppimateriaaleja ja kokoomateoksia: 65). Karelia-ammattikorkeakoulu.
Sosiaalihuollon asiakaslaki (812/2000). Ks. myös Sosiaali- ja terveysministeriö. (i.a.). Sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet. https://stm.fi/sosiaalihuollon-asiakkaan-oikeudet
Teaching methods
Suomeksi
Luennot, luentokeskustelut ja oppimistehtävät (tiimisopimus, Asiakasvuorovaikutus-tiimitehtävä, Minä ryhmässä -yksilötehtävä).
Jakson lopussa seminaarityöskentelyssä havainnollistetaan luovasti tiimitehtävän case-kuvaukset ja puretaan asiakasvuorovaikutustilanteet keskustellen. Lisäksi käydään tiimeittäin keskustellen läpi tiimisopimusten toteutuminen.
Exam schedules
Lukujärjestyksen mukaisesti. Tentti uusitaan yleisenä tenttipäivänä.
Rästitehtävät kirjautuvat palautetuksi rästitehtävien palautusaikataulun mukaisesti.
Student workload
Opintojakso on viiden opintopisteen laajuinen, jolloin työtunteja kertyy 135 tuntia. (1 op= 27h)
Orientaatio, opetus ja seminaari toteutetaan lukujärjestyksen mukaisesti, edellyttävät läsnäoloa opetuksessa. Opetus järjestetään lähi- tai etäopetuksena lukujärjestyksen mukaisesti.
Further information
Opetukseen osallistuminen on välttämätöntä, tiimityöskentely alkaa heti aloitusluennolla.
AHOT Diakin ahotointi-ohjeiden mukaisesti. Ahot-hakemuksessa on osoitettava ammatillisen vuorovaikutuksen ja kohtaamisen hyvää hallintaa.