Skip to main content

AKE03PS25HKI-SOS Encounters and professional interaction (5cr)

Code: AKE0305A25S-3001

General information


Enrollment
03.03.2025 - 30.03.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
29.09.2025 - 02.11.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Sosiaali- ja kirkonala
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
BA of Social Services
Teachers
Sanna-Maija Kohonen
Jaana Puurunen
Mika Alavaikko
Course
AKE0305A25S

Realization has 14 reservations. Total duration of reservations is 54 h 15 min.

Time Topic Location
Tue 30.09.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
AKE03/ Orientaatio
HKI-331 Luokka 331
Tue 30.09.2025 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
AKE03 Luento 1
HKI-331 Luokka 331
Wed 01.10.2025 time 08:30 - 11:45
(3 h 15 min)
AKE03/ Itsenäinen työskentely
itsenäinen työskentely
Wed 01.10.2025 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
AKE03/ Luento 2: Viestintä ja vuorovaikutus
HKI-331 Luokka 331
Thu 02.10.2025 time 08:30 - 11:00
(2 h 30 min)
AKE03/ Tehtävän väliohjaus A-ryhmä
HKI-400 4. krs kaarre
Thu 02.10.2025 time 08:30 - 11:00
(2 h 30 min)
AKE03/ Tehtävän väliohjaus B-ryhmä
HKI-425 Lääkehoidon luokka 425
Fri 03.10.2025 time 09:00 - 16:00
(7 h 0 min)
AKE03/ Itsenäinen työskentely
itsenäinen työskentely
Mon 06.10.2025 time 12:00 - 15:00
(3 h 0 min)
AKE03/ Luento 3
HKI-332a Iso luentosali 332a
Tue 07.10.2025 time 08:30 - 10:00
(1 h 30 min)
AKE03 Luento 4: Kielitietoinen ohjausote
HKI-332a Iso luentosali 332a
Mon 13.10.2025 time 08:30 - 15:30
(7 h 0 min)
AKE01+03/ Tehtävien työstäminen
itsenäinen työskentely
Thu 23.10.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
AKE03/ Luento 5
HKI-328 Luokka 328
Thu 23.10.2025 time 12:45 - 14:15
(1 h 30 min)
AKE03/ Luento 6: selkokieli
HKI-328 Luokka 328
Thu 30.10.2025 time 08:30 - 15:30
(7 h 0 min)
AKE03/ Seminaari, A-ryhmä
HKI-125 Kalasataman kappeli
Thu 30.10.2025 time 08:30 - 15:30
(7 h 0 min)
AKE03/ Seminaari, B-ryhmä
HKI-425 Lääkehoidon luokka 425
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Opintojakso alkaa lähi- tai verkko-opetuksella, joka sisältää orientaation opintojaksolle, luento-osuuksia ja oppimistehtävien läpikäynnin. Opetusta on lisäksi lukujärjestykseen merkittyinä kertoina opintojakson aikana sekä opintojakson lopussa on yhteinen seminaari. Tarkemmat ohjeet ovat oppimisalustalla.

Objective

Students
• know how to develop their interaction skills in ethically sensitive human rights-related interactions with all kinds of people in various life situations
• understand the customer’s diversity and life experiences as the basis for interaction and actions
• know the basics of language awareness and simplified language
• know how to consider safety in challenging customer situations
• are familiar with group dynamics and know how to act in groups
• know how to reflect on their actions and interaction skills

Content

• professional people skills and dialogue in customer work
• ethical principles in interactions and customer work
• sensitivity in interactions
• basics of simplified language in social customer work
• language skills
• group activities and dialogue in a group
• basics of occupational safety, anticipation and prevention in challenging customer situations
• professional reflection skills

Location and time

Lukujärjestyksen mukaisesti

Materials

Ammattieettiset ohjeet soveltuvin osin: Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia. (2022). Arki, arvot ja etiikka: sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet.

Hovila, H., & Hyväri, S. (2021). Kielitietoisuus, monikielisyys ja palvelujen saavutettavuus. Teoksessa S. Hyväri, & P. Sahonen (toim.) Monikulttuurisen ohjausosaamisen kehittäminen. Virtaa ohjaukseen -koulutushankkeen tulokset (s. 64–74). (Diak Työelämä 22). Diakonia-ammattikorkeakoulu

Juujärvi, S., Pesso, K., Myyry, L., & Pesso, K. (2007 tai uudempi). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi. tai AKE01:n etiikan luennot

Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A.L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27-57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu.

Lämsä, A-M. ja Hautala T. (2004): Organisaatiokäyttäytymisen perusteet. Edita, Helsinki.

Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus.

Talvio, M. ja Klemola U. (2017): Toimiva vuorovaikutus. PS-kustannus.
https://diak.finna.fi/Record/diana.123783?sid=5126803566

Sihvo, P., & Koski, A. (toim.). (2020). Eettinen toimintamalli: Osaamista tulevaisuuden koulutukseen ja sote-alan työhön. (B, Oppimateriaaleja ja kokoomateoksia: 65). Karelia-ammattikorkeakoulu.

Sosiaalihuollon asiakaslaki (812/2000). Ks. myös Sosiaali- ja terveysministeriö. (i.a.). Sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet. https://stm.fi/sosiaalihuollon-asiakkaan-oikeudet

Teaching methods

Suomeksi
Luennot, luentokeskustelut ja oppimistehtävät (tiimisopimus, Asiakasvuorovaikutus-tiimitehtävä, Minä ryhmässä -yksilötehtävä).
Jakson lopussa seminaarityöskentelyssä havainnollistetaan luovasti tiimitehtävän case-kuvaukset ja puretaan asiakasvuorovaikutustilanteet keskustellen. Lisäksi käydään tiimeittäin keskustellen läpi tiimisopimusten toteutuminen.

Exam schedules

Lukujärjestyksen mukaisesti. Tentti uusitaan yleisenä tenttipäivänä.

Rästitehtävät kirjautuvat palautetuksi rästitehtävien palautusaikataulun mukaisesti.

Student workload

Opintojakso on viiden opintopisteen laajuinen, jolloin työtunteja kertyy 135 tuntia. (1 op= 27h)

Orientaatio, opetus ja seminaari toteutetaan lukujärjestyksen mukaisesti, edellyttävät läsnäoloa opetuksessa. Opetus järjestetään lähi- tai etäopetuksena lukujärjestyksen mukaisesti.

Further information

Opetukseen osallistuminen on välttämätöntä, tiimityöskentely alkaa heti aloitusluennolla.

AHOT Diakin ahotointi-ohjeiden mukaisesti. Ahot-hakemuksessa on osoitettava ammatillisen vuorovaikutuksen ja kohtaamisen hyvää hallintaa.

Go back to top of page