Skip to main content

DTA01VK26AVOIN Theology of helping and building a diaconal community (5cr)

Code: DTA0105A20S-3039

General information


Timing
02.02.2026 - 03.05.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Terveys- ja kirkonala
Campus
Diak joint implementation
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 10
Degree programmes
BA in Health Care, Diaconal Nursing
BA of Social Services, Diaconal Work
Teachers
Maija Kupsala
Groups
AVOIN-KELP
Students in qualification modules
Course
DTA0105A20S

Realization has 2 reservations. Total duration of reservations is 2 h 0 min.

Time Topic Location
Mon 02.02.2026 time 15:00 - 16:30
(1 h 30 min)
DTA/ Orientaatio
Zoom
Tue 28.04.2026 time 08:00 - 08:30
(0 h 30 min)
DTA/ Tehtävien palautus
tehtävän palautus 28.4.
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Tarkoituksena on suorittaa DTA01- ja DTA02-opintojaksot saman lukukauden aikana.

DTA01-opintojakson kolme (3) ensimmäistä osiota suositellaan tehtäväksi ensin (Diakonian teologia, Diakonian virka ja Diakonian tehtävä).

Objective

Students
• are familiar with the arguments for a theological office
• know how to form their own theology of helping and reflect on their own actions from the viewpoint of holistic helping
• know the diaconal objectives, organisation and working methods (on the level of the church, diocese and parish)
• know how to develop church service and devotional life together with the members and employees of the parish
• know how to execute diaconal education and confirmation classes and develop the realisation of diaconal responsibility together with the members and other employees of the parish
• know how to develop the creation of community and the inclusion and volunteering of parishioners

Content

• the diaconal office
• diaconal theology
• diaconal objectives, organisation and working methods
• development of church services and devotional life from a diaconal viewpoint
• diaconal education, confirmation classes and responsibility in the parish
• community, inclusion and volunteer activities and their development in diaconal work

Materials

Suomalainen, P., Heinonen, V. & Henttonen, K. (2023). Diakonian teologia. Tallenne.

Latvus, K., & Elenius, A. (toim.). (2007). Auttamisen teologia. Kirjapaja. https://www.ellibslibrary.com/fi/diak/978-951-607-532-0.

Kopperi, K. (2015). Ristin rakkaus. Kirjapaja. https://www.ellibslibrary.com/fi/book/978-952-288-213-4.

Porkka, J., & Valtonen, M. (2016). Tässä ja nyt – teologia muutosvoimana. Teoksessa R. Gothoni, M. Malkavaara, & M. Valtonen (toim.), Muutosvoimaa – tutkielmia Diakista ja teologiasta. Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://theseus.fi/handle/10024/123108.

Ovet auki -Kirkon strategia vuoteen 2026
Kohtaamisen kirkko - Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020).

Diakonia avaa kirkon ovia -julkaisu. Kirkkohallitus.

Palvelkaa Herraa iloiten. Jumalanpalveluksen opas.

Tasavertaisina ja osallisina - vapaaehtoistoiminnan kehittäminen, työryhmän loppuraportti 2018.

Malkavaara, M., & Valtonen, M. (2019). Uusi elämisen kulttuuri: Muutos Tampereella. Kirkon tutkimuskeskus. https://evl.fi/documents/1327140/45386794/Ktk+Uusi+el%C3%A4misen+kulttuuri_verkko+61/b178a16a-eab3-8e9f-ff6d-64f4ab712fd6.

Teaching methods

Itsenäinen työskentely sisältäen oppimistehtävät, joissa kiinteä työelämäyhteys

Employer connections

Suoritus edellyttää tiivistä työelämäyhteistyötä Suomen evlut kirkon seurakunnan kanssa.

Completion alternatives

Tämän opintojakson vaihtoehtoisena suoritustapana on lähiopetukseen/monimuoto-opetukseen perustuva DTA01-toteutus. Tästä on sovittava hyvissä ajoin opinto-ohjaajan kanssa ennen opintojakson alkua.

Student workload

Opiskelijan itsenäistä työskentelyä noin 95h ja työelämäyhteistyössä tehtävää noin 40h.

Qualifications

Opiskelijalla pitää olla Seurakunta toimintaympäristönä (STY) -opintojakso suoritettuna hyväksytysti ennen DTA -opintojaksoja.

Go back to top of page