Erityisvarhaiskasvatus (5cr)
Code: VAR0205A15S-VAR02IMS17HKI
General information
- Timing
- 07.08.2017 - 20.12.2017
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Inga Klen
- Jenni Almgren
- Marjaana Marttila
- Course
- VAR0205A15S
Unfortunately, no reservations were found for the realization Erityisvarhaiskasvatus VAR0205A15S-VAR02IMS17HKI. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Objective
Opiskelija
- osaa käyttää havainnointi- ja dokumentointimenetelmiä
- osaa tukea ja ohjata lasta yhdessä perheen kanssa kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa lapsen kehitystasoa vastaten ja sitä vahvistaen
- tietää ja osaa soveltaa yleisen, tehostetun sekä erityisen tuen tukitoimia ja pedagogisia järjestelyitä
- osaa tunnistaa kasvun ja kehityksen häiriöitä sekä osaa varhaisen puuttumisen käytäntöjä
- tuntee lasten mielenterveystyön perusteet
Content
- varhaiskasvatuksessa käytettävät havainnointi- ja dokumentointimenetelmät
- lapsen tukemisen ja ohjaamisen menetelmät
- yleisen, tehostetun sekä erityisen tuen tukitoimet ja pedagogiset järjestelyt
- kasvun ja kehityksen häiriöt ja varhainen puuttuminen
- lasten mielenterveystyön perusteet
Materials
Dialogitentissä:Alijoki, A., Suhonen, A., Nislin, M., Kontu, E. & Sajaniemi, N. (2013). Pedagogiset toiminnat erityisryhmissä ja oppimisympäristön laatu. Varhaiskasvatuksen Tiedelehti. Journal of Early Childhood Education Research 2 (1), s. 24-47.Saatavuus verkkoaineistonaMäättä, P. & Rantala, A. (2010 tai uudempi). Tavallisen erityinen lapsi: Yhdessä tekemisen toimintamalleja. Jyväskylä: PS-kustannus.Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavuus verkkoaineistonaHavainnointi- ja haastattelutehtävässä:Aaltonen, R., Lehtinen, T., Leppänen, K., Peltonen, T., Tarvo, M.-T., Tuunainen P. & Viherä-Toivanen, A. (2008). Havainnointi ja pedagoginen tuki 3-5 -vuotiaiden lasten varhaiskasvatuksessa. (Helsingin kaupungin sosiaalivirasto, Oppaita ja työkirjoja 2008:3). Helsinki: Helsingin kaupungin sosiaalivirasto.Saatavuus verkkoaineistona
Teaching methods
lapsihavainnoinnin/haastattelun toteuttaminen autenttisessa ympäristössä sekäerityisvarhaiskasvatuksen teoriaan ja käytäntöihin perehtyminen dialogissa vertaisoppijoiden kanssaYDINSISÄLLÖTvarhaiskasvatuksessa käytettävät havainnointi- ja dokumentointimenetelmätlapsen tukemisen ja ohjaamisen menetelmätyleisen, tehostetun sekä erityisen tuen tukitoimet ja pedagogiset järjestelytkasvun ja kehityksen häiriöt ja varhainen puuttuminenlasten mielenterveystyön perusteetOpintojakso etenee prosessimaisesti koostuen seuraavista osioista:Opiskelijat tenttivät opintojakson alussa dialogitenttinä (3 op) sovitun materiaalin.Johdantoluennot keskeisistä sisältöalueista. Vierailuluento lasten mielenterveyden tukemisesta.Opiskelijat tekevät yksin tai parin kanssa yhdessä työelämätahon kanssa lapsihavainnointi- / haastattelutehtävän (2 op). Tehtävän tarkempi ohjeistus Moodlessa
Employer connections
Havainnointi tai haastattelutehtävä tehdään työelämäympäristössä
International connections
Edellytetään Auttamistyö ja palvelujärjestelmät ja Osallisuus ja ohjaus temaattisten kokonaisuuksien suorittamista sekä Varhaiskasvatuksen perusteet 5op suorittamista tai opiskelijalla on vastaava osaaminen.
Qualifications
Edellytetään Auttamistyö ja palvelujärjestelmät ja Osallisuus ja ohjaus temaattisten kokonaisuuksien suorittamista sekä Varhaiskasvatuksen perusteet 5op suorittamista tai vastaava osaamista.
Voidaan suorittaa avoimessa amk:ssa. Edellytetään avoimen amk opiskelijoille suunnatun oppimisen välineet kokonaisuuden suorittamista tai vastaavan kirjallisen ja suullisen tuottamisen osaamista.
Further information
AHOT toteutetaan DIAKin yhteisten ohjeistusten mukaisesti.