Skip to main content

Swedish - orienting studies (2cr)

Code: RUT1002A11H-3001

General information


Enrollment
04.09.2017 - 10.09.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
12.02.2018 - 31.05.2018
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Tulkkaustutkinnot, kielet, viestintä and development of education
Campus
Turku
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
BA in Humanities, Sign Language and Interpreting
Teachers
Silja Hietamäki
Scheduling groups
pienryhmä A (Size: 1 . Open UAS : 0.)
pienryhmä B (Size: 1 . Open UAS : 0.)
Small groups
pienryhmä A
pienryhmä B
Course
RUT1002A11H

Unfortunately, no reservations were found for the realization Swedish - orienting studies RUT1002A11H-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Content scheduling

Opiskelija saavuttaa perusvalmiudet ruotsin kielen ammatillisia opintoja varten.
Jaksolla opiskelija arvioi ruotsin kielen suullisen ja kirjallisen taitonsa tason ja tekee tämän perusteella tavoitteellisen suunnitelman ruotsin kielitaitonsa kehittämisestä tulkkikoulutuksen aikana. Kurssi antaa eväitä omatoimiseen, suunnitelmalliseen ruotsin kielen suullisen ja kirjallisen taidon jatkuvaan kehittämiseen. Kurssin opetuskielenä on ensisijaisesti ruotsi, mutta lehtori selventää/referoi asiat myös suomeksi. Opiskelijat pyrkivät käyttämään koko kurssin ajan ruotsin kieltä. Kieliopin kertaaminen ja alan sanaston kartuttaminen kulkevat mukana läpi koko kurssin.
Opintojen vaihe
Ensimmäisen vuoden kevät.

Objective

Student
- is able to function orally in the following areas: is able, for the most part, to communicate understandably in foreseeable situations and to participate in simple interactions (skill level B1)
- is able to conduct written communication as follows: is able to write a simple, for the most part understandable text relating to his/her own field, and is able to use the most common structures (skill level B1)
- knows common general-level vocabulary and the basic concepts required in the profession
- is able to describe his/her personal background and education
- is able to use common phrases in conversation
- understands text, writes and speaks on general issues in the field in general communication contexts

Content

Core contents
- basic grammar
- speaking, writing and reading
- general vocabulary and professional terminology, topical areas and phrases

Materials

•Ruotsin kielen kielioppi
•Korkeakouluruotsin oppikirja, esim. Flexsocial - svenska för högskolor tms., soveltuvilta osin
Flexsocial on oppimateriaali sosiaalialalle. Se on käytännönläheinen ja keskittyy työelämässä tarvittaviin viestintätaitoihin. Kirjassa käsitellään opiskelijan omaan elämään ja koulutukseen sekä työelämään liittyviä tilanteita. Flexsocial-kirjan aiheina ovat mm. sosiaalipalvelut, nuorisotyö, vanhusten palvelut ja vammaistyö (RUO2). Oman ammattialan keskeistä sanastoa harjoitetaan suullisten ja kirjallisten harjoitusten avulla.
Oheismateriaali
•Björnfot &Lattu: Aktivoi kieltenopetusta rakennepelein
•Hakkarainen &Turpeinen: Idébank - Kommunikativa aktiviteter för undervisning i svenska
•Internetistä löytyvät ruotsinkieliset oppaat/sivustot liittyen työnhakuun, CV:n laatimiseen ym.
•Muu Internetistä löytyvä, tulkkausalaan liittyvä materiaali (esim. alan järjestöjen ruotsinkieliset kotisivut, ruotsalaiset alan järjestöt, lainsäädäntö, Kelan sivut, jne. jne.)

Teaching methods

Core contents
- basic grammar
- speaking, writing and reading
- general and profession-oriented vocabulary, topics and phrases
The student
- has oral skills in the following areas: is capable of mostly coherent communication in predictable situations and can take part in simple interaction (skill level B1)
- has written skills in the following areas: is capable of producing a mostly coherent and simple text that has to do with the student's field of study and using the most common structures (skill level B1)
- has a basic general vocabulary in the language and knows the basic terms required by the profession
- is capable of describing his/her personal and educational background
- knows how to use common phrases in a dialogue
- understands written text, is able to write and speak about general topics and communicative situations

Employer connections

-

Exam schedules

Tentti 3.5.2018. Uusintatentit Diakin yleisissä uusintatenttitilaisuuksissa.

International connections

Aiemmat opinnot.

Completion alternatives

Keskusteltava vastaavan lehtorin kanssa.

Qualifications

Aiemmat opinnot.

Further information

Vastuulehtori Silja Hietamäki ja Ulla Niittyinperä (at) diak.fi
AHOT
Aiemmat opinnot, keskusteltava opinto-ohjaajan kanssa.

Go back to top of page