AJA01VS21DIAK (toteutus 1) Recent history of the Church of Finland (2cr)
Code: AJA0102A15S-3035
General information
- Enrollment
- 01.03.2021 - 17.03.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 16.08.2021 - 17.09.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- EDUCATION
- Campus
- Diak joint implementation
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 50
- Degree programmes
- BA in Health Care, Diaconal Nursing
- BA of Social Services, Diaconal Work
- BA of Social Services, Christian Youth Work
- BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
- Teachers
- Sanna Jattu
- Course
- AJA0102A15S
Unfortunately, no reservations were found for the realization AJA01VS21DIAK (toteutus 1) Recent history of the Church of Finland AJA0102A15S-3035. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
0-5
Objective
Opiskelija
- tuntee Suomen kirkon lähihistoriaa ja moni-ilmeisyyttä
- osaa jäsentää herätysliikkeiden historiaa, teologisia korostuksia ja nykytilannetta
Content
- Suomen kirkon historia ja nykyinen moni-ilmeisyys
- herätysliikkeet ja niiden historia sekä teologiset korostukset
Materials
- Pakollinen lähde: Kakkuri, T. (2014). Suomalainen herätys. Herätysliikekristillisyyden historia nälkävuosista Nokia-missioon. Kirjapaja.
- Lisäksi joko Kristinuskon historia 2000. Osa 3. (2000) Kristinusko Suomessa. W & G.
- Tai: Heininen, S. & Heikkilä, M. (2017). Uusi Suomen kirkkohistoria. Edita.
Kirjoista käytettävät sivut tarkentuvat tehtävän rajauksen mukaan.
Opintojakson muu kirjallisuus kerrotaan oppimisalustalla.
Teaching methods
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
•Suomen kirkon historia ja nykyinen moni-ilmeisyys
•herätysliikkeet ja niiden historia sekä teologiset korostukset
Opintosuorituksen kuvaus
Opintojakson aloitus (läsnäolo välttämätön)
•Tutustuminen ja orientaatio
Luento-opetus Diaklessa olevien opetusvideoiden ja tehtävien avulla
Suomen kirkollisen elämän tärkeimmät virtaukset ja muutosprosessit erityisesti valistuksesta nykyaikaan
•Opiskelija saa yleiskuvan suomalaisen kirkollisen elämän muutosprosesseista
•Opiskelija tunnistaa muutosten vaikutukset nykykirkossa ja hänen omassa elämänpiirissään
•Opiskelija hahmottaa hengellisten liikkeiden ja yhteiskunnallisen muutoksen vaikutuksen kirkollisessa elämässä
Opetusvideoiden ja aktiviteettien perusteella käydään verkkokeskustelua oppimisalustalla.
Oppimistehtävä: Ryhmätehtävä herätysliikkeistä, hiljaisuuden liikkeestä tai karismaattisesta liikkeestä.
Muodostetut pienryhmät tutustuvat eri herätysliikkeisiin ja luovat niiden taustasta ja nykyisyydestä yleiskuvan osallistumalla niiden tilaisuuksiin, haastatteluin ja kirjallisuuden avulla. Ryhmät esittelevät tutustumiskohteensa koko ryhmälle oppimisalustalle tallennetun työn avulla. Oppimistehtävistä käydään keskustelua pienemmissä ryhmissä - pakollinen osallistuminen yhteen ryhmään.
Tarkemmat ohjeet annetaan lähiopetuksen yhteydessä ja oppimisalustalla.
Completion alternatives
Vaihtoehtoinen suoritustapa voidaan toteuttaa opinto-ohjaajan kanssa käydyn HOPS-keskustelun pohjalta.
Kirjatetentti, jossa suoritetaan
• JOKO Murtorinne, E., Mäkinen, A., Hanka, H., Kallio, V., & Kallio, R. (2000). Kristinuskon historia 2000: [3], Kristinusko Suomessa. [Espoo]: Weilin+Göös. S. 98-263.
Saatavuus Diakin kirjastossa
• TAI: Heininen, S. & Heikkilä, M. 2017. Uusi Suomen kirkkohistoria. Helsinki: Edita. Myös vanhempi painos nimellä Suomen kirkkohistoria käy. S. 95-225.
Saatavuus Diakin kirjastossa
SEKÄ:
•Kakkuri, T. (2014). Suomalainen herätys: Herätyskristillisyyden historia nälkävuosista Nokia-missioon. Helsinki: Kirjapaja. S. 109-237.