Special Education and Neuropsychiatric Problems (5cr)
Code: C-02507-SO220009-3003
General information
- Enrollment
- 08.10.2024 - 10.10.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 08.01.2025 - 28.02.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Institution
- Satakunta University of Applied Sciences, SAMK kampus Pori
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 10
- Course
- C-02507-SO220009
Unfortunately, no reservations were found for the realization Special Education and Neuropsychiatric Problems C-02507-SO220009-3003. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
1-5
Content scheduling
Ks. TimeEdit-kalenteri.
Objective
Syventyminen neuropsykiatrisiin pulmiin sekä niihin liittyviin erityiskysymyksiin kuten tyttöjen ja naisten erilaiseen oirekuvaan ja PDA-tyyppiseen oireiluun. Toiminnanohjaustaitojen kokonaisuuden hahmottaminen ja asiakkaan tukeminen toiminnanohjauksen eri osa-alueilla. Aistisäätelyn pulmien tunnistaminen sekä seksuaalisuuteen liittyvien kysymysten huomioiminen omassa ohjaustyössä.
Content
Neuropsykiatriset pulmat (ADHD, autismikirjon häiriö, Tourette) ja niihin liittyvät erityiskysymykset, toiminnanohjauksen tukeminen, aistisäätelyn pulmien ja seksuaalisuuden huomioiminen ohjaustyössä.
Location and time
Opintojakson opetuskerrat: - Pe 10.1.2025 klo 8.45-12.00 SAMKin Porin kampuksella - Pe 17.1.2025 klo 8.45-12.00 Hill-etäyhteydellä - Pe 24.1.2025 klo 8.45-12.00 SAMKin Porin kampuksella - Pe 31.1.2025 klo 8.45-12.00 Hill-etäyhteydellä - Pe 14.2.2025 klo 8.45-12.00 SAMKin Porin kampuksella Lähiopetuskertojen tarkempi luokkatila löytyy TimeEdit-kalenterista. Hill-etäyhteydellä toteutuva opetus tapahtuu osoitteessa: https://hill.webex.com/meet/hanna.hannukainen
Materials
Opintojakson puitteissa opiskelija valitsee, suorittaako kevyemmän tehtävän (tavoittelee arvosanaa 1-2), keskimittaisen tehtävän (tavoittelee arvosanaa 3) vai laajen tehtävän (tavoittelee arvosanaa 4-5). Kaikissa tapauksissa opiskelija kuuntelee neurokirjoa käsittelevän podcastin jakson. Arvosanoihin 3-5 edellytetään lisäksi yhden teoksen lukeminen seuraavista: - Attwood Tony 2012. Aspergerin oireyhtymä lapsuudesta aikuisuuteen - Berggren Katariina & Hämäläinen Jari 2018. ADHD-käsikirja - Jäntti Essi & Savinainen Riitta 2018. Nepsyt - erityistä elämää. - Savikuja Tuula & Puustjärvi Anita (toim) 2022. Nepsy-opas. Tukea neuropsykiatrisiin haasteisiin. - Timonen Tero ym. 2019. Autismikirjo - tausta, diagnostiikka ja tutkimus - Vermeulen Peter 2019. Autismi ja kontekstisokeus.
Teaching methods
Opintojakso toteutuu aikavälillä 10.1.-14.2.2025, jonka jälkeen on vielä hetki aikaa oppimistehtävän työstämiseen. . Opintojakso on osa sosionomikoulutuksen syventäviä opintoja. Jakso on tarkoitettu myös Diakonia-ammattikorkeakoulun sosiaalialan tutkintoa suorittaville opiskelijoille ristiinopiskelusopimuisen mukaisesti. Nämä opiskelijat saavat erikseen ilmoittautumislinkin omasta ammattikorkeakoulustaan.DIAKin opiskelijoille ristiinopiskelupaikkoja on varattu tälle jaksolle 10 kappaletta. . Opintoihin sisältyy viisi opetuskertaa perjantai-aamupäivisin sekä oppimistehtäviä. Opetuskerroista kolme toteutuu SAMKin Porin kampuksella ja kaksi etänä Hill Webex -yhteydellä.
Employer connections
Päiväkoulutuksen opiskelijat suorittavat opintojakson aikana I ammatillista harjoitteluaan ja peilaavat jakson aikana käsiteltyjä asioita harjoitteluunsa. Monimuotoryhmien opiskelijat puolestaan peilaavat mahdollisuuksien mukaan opintojakson antia omaan työhönsä/aiempaan työkokemukseensa sosiaalialalla. Lisäksi opintojaksolla on kokemusosaajan puheenvuoro.
Exam schedules
Opintojaksoon sisältyy yksi tehtävä (oppimispäiväkirja), jonka palautuspäivä on 23.2.2025. Mahdolliset uusintapäivät sovitaan jakson opettajan kanssa erikseen.
International connections
Moodle verkko-oppimisympäristö ja HILL-etäyhteys. Mikäli opiskelija käyttää tekoälyä tehtävänsä hiomisessa, nämä kohdat pitää merkitä oppimistehtävään selkeästi. Olennaista tekoälyn hyödyntämisessä on muistaa, että oppimistehtävässä arvioidaan opiskelijan omaa oppimista.
Completion alternatives
Mikäli opiskelijan HOPSiin on kirjattu osaamisen näyttö, opiskelija on yhteydessä jakson opettajaan ja laatii tälle näyttösuunnitelman, joka vastaa opintojakson osaamistavoitteita ja sisältöjä ja jonka perusteella opiskelija aikoo osoittaa hallitsevansa opintojakson kokonaisuuden. Kun opettaja on hyväksynyt näyttösuunnitelman, opiskelija voi lähteä toteuttamaan sitä sovitussa aikataulussa. Myös osaamisen näyttö arvioidaan numeerisesti asteikolla 1-5 / hylätty.
Student workload
Opintojakson työmäärä on noin 133 tuntia, joka jakautuu seuraavasti: - Lähiopetus: 20 t - Itsenäinen opiskelu ja Moodlen materiaaleihin tutustuminen: 43 t - Tehtävä (eli oppimispäiväkirja):70 t