Skip to main content

DIGVS24HKI-SOSKIR Digital competence (4cr)

Code: DIG0004A20S-3035

General information


Enrollment
01.03.2024 - 18.03.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
12.08.2024 - 22.09.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
4 cr
Mode of delivery
Distance learning
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 70
Degree programmes
BA of Social Services, Diaconal Work
BA of Social Services, Christian Youth Work
Teachers
Tarja Isomäki
Heini Kapanen
Groups
A54sosd
A54sosd
A54sosn
A54sosn
Course
DIG0004A20S

Realization has 1 reservations. Total duration of reservations is 5 h 30 min.

Time Topic Location
Wed 18.09.2024 time 10:00 - 15:30
(5 h 30 min)
DIG/ Seminaari
Zoom
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Objective

Students
• know how to use and apply digital services to the customer’s needs
• know how to use online counselling in a comprehensive manner to serve citizens
• know how to apply professional interaction and guidance skills in various digital operating environments
• understand the legal regulation and principles of digital services and communication
• know the principles of social media
• know how to use social media in social and/or church work
• are familiar with the current situation of electronic and digital services in the sector and the main characteristics of development
• know how to follow the digital development of social and/or church work as well as develop their own digital competence.

Content

• digital services
• guidance and counselling in digital operating environments
• legal regulation and ethical principles of digital communication
• social media
• digitalisation

Location and time

Luentojen, ohjauksen ja seminaarien ajat lukujärjestyksessä

Materials

Oppimateriaali on linkitetty kurssialueelle.
Kolme luentoa ja kurssimateriaalia blogitehtävää varten:

Hovila, H. 2023. Vuorovaikutus ja kohtaaminen verkossa- video
Saarikivi, K. Digitaidot, viestintä ja vuorovaikutus- video
Pelastakaa Lapset ry. Vuorovaikutus videopuhelussa video

Kuusisto. O., Merisalo. M. & Kääriäinen. J. (toim.) 2022. Digiosallisuus Suomessa. Digiosallisuus Suomessa -hankkeen loppuraportti. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 10. Valtioneuvoston kanslia. Helsinki
Hänninen, Riitta., Karhinen, Joonas., Korpela, Viivi., Pajula, Laura., Pihlajamaa, Olli., Merisalo, Maria., Kuusisto, Olli., Taipale, Sakari., Kääriäinen, Jukka., Wilska, Terhi-Anna.2021. Digiosallisuuden käsite ja keskeiset osa-alueet. Digiosallisuus Suomessa -hankkeen väliraportti. Valtioneuvostonselvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 25. Valtioneuvoston kanslia. Helsinki.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 2023. Osallisuuden edistäjän opas. Ohjaus 10. Helsinki. ks. Digiosallisuuden edistäminen sivut 230-246.

DigiFinland.2024. Tekoäly hyvinvointialueilla: sosiaali- ja terveydenhuollon käyttötapaukset ja kansallinen edistäminen. Esiselvitystyön loppuraportti, maaliskuu 2024.

Pennanen, Paula, Jansson., Mia. ym. 2023.Digitaalisten palveluiden vaikutukset sosiaali- ja terveydenhuollossa. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 52. Valtioneuvoston kanslia. Helsinki.Tutustu raporttiin ennen kaikkea sosiaalialan näkökulmasta asioita tarkastellen.

Teaching methods

Teemoihin perehdytään etäluentojen ja verkkomateriaalin sekä oppimistehtävien (oma aikataulutus -tehtävä, testit, blogkirjoitus ja vertaisarviointi) verkkoseminaarin ja vertaisarvioinnin avulla.

Employer connections

Projektityössä (blogikirjoitus partehtävänä) työelämäyhteistyö on mahdollista.

Completion alternatives

Jaksossa ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Ahot-haku tai opinnollistaminen edellisen lukukauden haussa on mahdollinen.

Aiempien Dig-toteutusten täydentävästä suorituksesta sovittava etukäteen opettajan kanssa.

Student workload

Kolme luentoa ja ohjaukset jakson alussa, seminaaripäivä jakson lopussa.

Further information

Opinnot edellyttävät osallistumista etäluennoille, ohjaukseen ja verkkoseminaariin.
Jakso edellyttää asiakastyön ammattieettisten periaatteiden ja asiakasvuorovaikutuksen perusteiden osaamista sekä etäopiskelun vaatimia taitoja.
Opintojakso toteutuu etänä/verkossa, joten sen suorittaminen vaatii toimivan Internetyhteyden sekä tietokoneen, jossa on kamera ja mikrofoni.

Go back to top of page