ATI03MS25HKI Client service and ethics (5cr)
Code: ATI0305A19H-3007
General information
- Enrollment
- 03.03.2025 - 30.03.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 18.08.2025 - 06.10.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Tulkkaustutkinnot, kielet, viestintä and development of education
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 50
- Degree programmes
- BA in Humanities, Interpreting in Sign Language and Alternative and Augmentative Communication
- Teachers
- Tiia Oldenburg
- Virpi Thurén
- Course
- ATI0305A19H
Realization has 11 reservations. Total duration of reservations is 25 h 15 min.
| Time | Topic | Location |
|---|---|---|
|
Mon 18.08.2025 time 10:15 - 11:45 (1 h 30 min) |
ATI03 Opintojakson aloitus |
HKI-400
4. krs kaarre
|
|
Wed 20.08.2025 time 09:15 - 11:45 (2 h 30 min) |
ATI03 Tulkin etiikka, ammattisäännöstö |
HKI-426
Anatomian luokka 426
|
|
Mon 25.08.2025 time 08:30 - 10:00 (1 h 30 min) |
ATI03 Asiakaspalvelu tulkin työssä |
Zoom
|
|
Mon 25.08.2025 time 10:15 - 11:45 (1 h 30 min) |
ATI03 Puhevammaisten tulkin ja kommunikaatio-ohjaajan etiikka ja rooli |
Zoom
|
|
Tue 26.08.2025 time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) |
ATI03 Eettinen havainnointi ja päätöksenteko |
Zoom
|
|
Thu 28.08.2025 time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) |
ATI03 Puhevammaisten tulkin ja kommunikaatio-ohjaajan etiikka ja rooli |
Zoom
|
|
Wed 03.09.2025 time 11:00 - 12:00 (1 h 0 min) |
ATI03 Vapaaehtoinen etäohjaus |
Zoom
|
|
Tue 16.09.2025 time 09:00 - 10:00 (1 h 0 min) |
ATI03 Vapaaehtoinen etäohjaus |
Zoom
|
|
Wed 01.10.2025 time 12:30 - 15:45 (3 h 15 min) |
ATI03 Paneelikeskustelu |
HKI-332a
Iso luentosali 332a
|
|
Thu 02.10.2025 time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) |
ATI03 Opintojakson päätös |
HKI-429
Monitoimitila 429
|
|
Wed 26.11.2025 time 12:30 - 15:45 (3 h 15 min) |
ATI03 Haastavat asiakastilanteet |
Zoom
|
Evaluation scale
0-5
Content scheduling
Opintojakso alkaa orientaatioluennolla. Orientaatioluennolla on läsnäolovelvollisuus. Opintojaksolla lähiopetus, etäopetus ja itsenäinen verkkotyöskentely vuorottelevat. Opintojakson päättää tentti.
Objective
Students will be able to
- analyse client service situations from the ethical perspective
- identify interpreters’ codes of conduct and teachers’ ethical standards
- describe differences between the roles of different professional actors
- work with different types of clients
- work in different types of client service settings
Content
- ethical observation and decision-making
- ethics for interpreters and communication instructors
- roles
- client service
- internal entrepreneurship
Materials
Kalela,E. 2010. Etiikka tulkkaustilanteissa. Helsinki: Premedia Helsinki oy
Sillman, S. 2017.
Viittomakielen tulkkien eettisen pohdinnan kehittäminen ja tukeminen. Helsinki. Humanistinen ammattikorkeakoulu. Juujärvi, S.& Myyry, L & Pesso K. 2007.
Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Jyväskylä. Gummerus Kirjapaino Oy
Kirjonen, S & Manunen, O. 2022. Katseenkestävää tulkkausta: vinkkejä ja työkaluja puhevammaisten tulkkien eettiseen työskentelyyn. Opinnäytetyö, Humanistinen ammattikorkeakoulu
Rantaeskola, S., Hyyti, J., Kauppila, J., Koskelainen, M. Haastavat asiakastilanteet – väkivalta työssä. Telentum. 2015
Teaching methods
Monimuotototeutus (lähiopetus, etäopetus, itsenäiset opiskelujaksot)
Employer connections
TKI-opintoja
Exam schedules
Tentti suoritetaan opintojakson päätteeksi. Uusintatentti kerrat ilmoitetaan erikseen.
Student workload
Opiskelijan työmäärä on 27 tuntia / opintopiste. Opintojakso on kokonaisuudessaan 5 opintopistettä. 5 opintopistettä vastaa 135 tunnin työmäärää.