Skip to main content

ATI03MS25HKI Client service and ethics (5cr)

Code: ATI0305A19H-3007

General information


Enrollment
03.03.2025 - 30.03.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
18.08.2025 - 06.10.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Tulkkaustutkinnot, kielet, viestintä and development of education
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
BA in Humanities, Interpreting in Sign Language and Alternative and Augmentative Communication
Teachers
Tiia Oldenburg
Virpi Thurén
Course
ATI0305A19H

Realization has 11 reservations. Total duration of reservations is 25 h 15 min.

Time Topic Location
Mon 18.08.2025 time 10:15 - 11:45
(1 h 30 min)
ATI03 Opintojakson aloitus
HKI-400 4. krs kaarre
Wed 20.08.2025 time 09:15 - 11:45
(2 h 30 min)
ATI03 Tulkin etiikka, ammattisäännöstö
HKI-426 Anatomian luokka 426
Mon 25.08.2025 time 08:30 - 10:00
(1 h 30 min)
ATI03 Asiakaspalvelu tulkin työssä
Zoom
Mon 25.08.2025 time 10:15 - 11:45
(1 h 30 min)
ATI03 Puhevammaisten tulkin ja kommunikaatio-ohjaajan etiikka ja rooli
Zoom
Tue 26.08.2025 time 08:30 - 11:45
(3 h 15 min)
ATI03 Eettinen havainnointi ja päätöksenteko
Zoom
Thu 28.08.2025 time 08:30 - 11:45
(3 h 15 min)
ATI03 Puhevammaisten tulkin ja kommunikaatio-ohjaajan etiikka ja rooli
Zoom
Wed 03.09.2025 time 11:00 - 12:00
(1 h 0 min)
ATI03 Vapaaehtoinen etäohjaus
Zoom
Tue 16.09.2025 time 09:00 - 10:00
(1 h 0 min)
ATI03 Vapaaehtoinen etäohjaus
Zoom
Wed 01.10.2025 time 12:30 - 15:45
(3 h 15 min)
ATI03 Paneelikeskustelu
HKI-332a Iso luentosali 332a
Thu 02.10.2025 time 08:30 - 11:45
(3 h 15 min)
ATI03 Opintojakson päätös
HKI-429 Monitoimitila 429
Wed 26.11.2025 time 12:30 - 15:45
(3 h 15 min)
ATI03 Haastavat asiakastilanteet
Zoom
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

0-5

Content scheduling

Opintojakso alkaa orientaatioluennolla. Orientaatioluennolla on läsnäolovelvollisuus. Opintojaksolla lähiopetus, etäopetus ja itsenäinen verkkotyöskentely vuorottelevat. Opintojakson päättää tentti.

Objective

Students will be able to
- analyse client service situations from the ethical perspective
- identify interpreters’ codes of conduct and teachers’ ethical standards
- describe differences between the roles of different professional actors
- work with different types of clients
- work in different types of client service settings

Content

- ethical observation and decision-making
- ethics for interpreters and communication instructors
- roles
- client service
- internal entrepreneurship

Materials

Kalela,E. 2010. Etiikka tulkkaustilanteissa. Helsinki: Premedia Helsinki oy
Sillman, S. 2017.

Viittomakielen tulkkien eettisen pohdinnan kehittäminen ja tukeminen. Helsinki. Humanistinen ammattikorkeakoulu. Juujärvi, S.& Myyry, L & Pesso K. 2007.

Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Jyväskylä. Gummerus Kirjapaino Oy

Kirjonen, S & Manunen, O. 2022. Katseenkestävää tulkkausta: vinkkejä ja työkaluja puhevammaisten tulkkien eettiseen työskentelyyn. Opinnäytetyö, Humanistinen ammattikorkeakoulu

Rantaeskola, S., Hyyti, J., Kauppila, J., Koskelainen, M. Haastavat asiakastilanteet – väkivalta työssä. Telentum. 2015

Teaching methods

Monimuotototeutus (lähiopetus, etäopetus, itsenäiset opiskelujaksot)

Employer connections

TKI-opintoja

Exam schedules

Tentti suoritetaan opintojakson päätteeksi. Uusintatentti kerrat ilmoitetaan erikseen.

Student workload

Opiskelijan työmäärä on 27 tuntia / opintopiste. Opintojakso on kokonaisuudessaan 5 opintopistettä. 5 opintopistettä vastaa 135 tunnin työmäärää.

Go back to top of page